حمایت فرانسوا اولاند از جبهه مقاومت افغانستان

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در گفت‌و‌گو با احمد مسعود از گسترش تروریسم در منطقه در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان ‏ابراز نگرانی کرد

عبید مهدی، عضو جبهه مقاومت ملی که در ملاقات با فرانسوا اولاند- صفحه عبید مهدی / فیسبوک

بعدازظهر پنجشنبه ۲۳ دی، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه، در صحبتی تلفنی با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، از مبارزه برای دموکراسی در افغانستان حمایت کرد و گفت که فرانسه و اتحادیه اروپا هرگز دولت طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت.

فرانسوا اولاند روز جمعه در توییتی نوشت که در جریان ملاقاتش با علی‌میثم نظری، رئیس کمیسیون روابط خارجی جبهه مقاومت ملی، تلفنی با احمد مسعود نیز صحبت کرده است. آقای اولاند با سپاسگزاری از علی‌میثم نظری برای سازمان‌دهی تماس تلفنی او با احمد مسعود، نوشت: «من به او [احمد مسعود] در مورد حمایت کامل از مبارزه برای دموکراسی در افغانستان اطمینان دادم.»

عبید مهدی، عضو جبهه مقاومت ملی که در ملاقات با فرانسوا اولاند حضور داشت، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت که ملاقات میان اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان و رئیس جمهوری پیشین فرانسه را شخصیت‌های مستقل فرانسوی و وزارت امور خارجه آن کشور هماهنگ کرده بودند، و این که آقای اولاند اوضاع افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند. عبید مهدی در مورد این که اعضای جبهه مقاومت ملی و فرانسوا اولاند در چه مواردی صحبت کردند، گفت: «ما از موضع جبهه مقاومت ملی، با جمع‌آوری اسناد و شواهد در مورد جنایت‌های طالبان، از جمله کشتار نیروهای امنیتی دولت پیشین، کشتار غیرنظامیان، و اقدام‌های ضد انسانی طالبان به‌ویژه علیه زنان و دختران، به ملاقات آقای اولاند رفتیم و با ایشان در این موارد صحبت کردیم.» مهدی گفت که اولاند با وجود آن که قدرت اجرایی ندارد، اما در دولت فرانسه از نفوذ و احترام ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبید مهدی افزود که در جریان ملاقاتش با اولاند، تماس تلفنی احمد مسعود با آقای اولاند برقرار شد و هر دو در مورد اوضاع افغانستان، ادامه مقاومت علیه طالبان، و مبارزه برای برقراری دموکراسی صحبت کردند. عبید مهدی تصریح کرد که فرانسوا اولاند در مورد گسترش تروریسم در منطقه در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان ابراز نگرانی کرد و مشخصا تشکیل گردان انتحاری در چارچوب وزارت دفاع طالبان را یکی از اقدام‌های نگران کننده دانست. رئیس جمهوری پیشین فرانسه همچنین از حضور تروریست‌های خارجی در صفوف طالبان ابراز نگرانی کرده است. به گفته عبید مهدی، از احسان‌الله بریال، استاندار طالبان در کابل، که به گزارش مجله «لانگ وار جورنال» عضو القاعده است، به عنوان یکی دیگر از نمونه‌های گسترش موج جدید تروریسم در پی سلطه طالبان بر افغانستان یادآوری شده است.

 این عضو جبهه مقاومت ملی همچنین اذعان کرد که نیاز به مبارزه با تروریسم در افغانستان و موجودیت جبهه مقاومت ملی در حکم آخرین سنگر ضد طالبان، یکی دیگر از مسائل اساسی بود‌ که در صحبت میان فرانسوا اولاند و احمد مسعود مطرح شد.

عبید مهدی افزود که فرانسوا اولاند از تلاش و مبارزه مردم افغانستان برای حفظ ارزش‌های انسانی ستایش کرد و گفت که بازگشت طالبان به قدرت فقر و فلاکت در افغانستان را افزایش داده است، اما مردم هنوز برای حفظ ارزش‌های خود مبارزه می‌کنند.

در همین حال، هیئت جبهه مقاومت ملی، روز پنجشنبه با ژان لویی بورلانژ، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه، نیز ملاقات کرد. به گفته عبید مهدی، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه نیز از مقاومت و مبارزه در افغانستان برای حفظ ارزش‌های انسانی ستایش کرده است.

به گفته عبید مهدی، ژان لویی بورلانژ در این ملاقات گفت: «زمانی که طالبان به قدرت رسیدند، برخی‌ها تصور کردند که کار افغانستان تمام است، اما امروز همه می‌بینیم که کار طالبان تمام است و آنان توان مدیریت افغانستان را ندارند.» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه گفت که فرانسه در مورد نقش گسترده حقوق بشر در افغانستان بی‌اعتنا نیست و دولت طالبان را هرگز به رسمیت نخواهد شناخت.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، در ماه‌های آخر حکومت پیشین افغانستان تاسیس شد و در پانزدهم اوت که کابل بدون درگیری به دست طالبان افتاد، نیروهای این جبهه با هدف مبارزه با طالبان، در پنجشیر تجمع کردند. پنجشیر پس از دو هفته نبرد سنگین میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی، در ششم سپتامبر به دست طالبان افتاد، و نیروهای جبهه مقاومت ملی در مناطق کوهستانی سنگر گرفتند. از آن زمان تا کنون، نیروهای جبهه مقاومت ملی در کوهستان‌های پنجشیر، بغلان، سمنگان، کاپیسا، پروان، و برخی دیگر از استان‌های افغانستان حضور دارند، و هر از گاهی به مواضع طالبان حمله می‌کنند.