دستگیری یک ایرانی‌تبار به اتهام تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

متهم از دو شرکت در امارات متحده عربی به‌عنوان مشتری صوری برای تهیه اقلام از چندین شرکت فناوری آمریکایی استفاده کرده است

ظاهراً کاشانی طرح انتقال غیرقانونی حمل و نقل غیرقانونی را از طریق دو شرکت از امارات متحده عربی، انجام داده است- seitleslawعکس از وبسایت

کامبیز عطار کاشانی، شهروند دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی، به اتهام تلاش برای صادرات غیرقانونی کالاها، فناوری و خدمات ایالات متحده به ایران، بازداشت شد. او روز پنجشنبه، ۱۳ ژانویه، با حکم دادگستری ایالات متحده در شیکاگو دستگیر شد و دیروز، جمعه ۱۴ ژانویه، در برابر قاضی قرار گرفت و تفهیم اتهام شد.

بریون پیس، دادستان ناحیه شرقی نیویورک، متیو جی. اولسن، دستیار دادستان کل بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، و جوزف آر. بوناولانتا، مأمور ویژه، اداره تحقیقات فدرال، میدان بوستون دفتر (اف‌بی‌آی)، این خبر را تایید کردند.

گفته می‌شود، کاشانی برای فرار از قوانین ممنوعیت صادرات از ایالات متحده به ایران و استفاده از سیستم مالی آمریکا در تهیه تجهیزات و فناوری الکترونیکی برای بانک مرکزی ایران - که توسط دولت ایالات متحده تحریم شده است - طرحی پیچیده ترتیب داده است.

 وکیل صلح ایالات متحده گفت: «متهم از دو شرکت در امارات متحده عربی به‌عنوان مشتری صوری برای تهیه اقلام از چندین شرکت فناوری آمریکایی از جمله شرکتی در بروکلین استفاده کرده است. دستگیری کاشانی بیانگر عزم بی‌وقفه این اداره و وزارت دادگستری برای پیگرد قانونی کسانی است که با به خطر انداختن امنیت ملی ما به دنبال سودجویی هستند.»

او افزود: «ما کامبیز عطار کاشانی را به دلیل توطئه برای فریب شرکت‌های آمریکایی، از طریق صادرات غیرقانونی تجهیزات الکترونیکی و فناوری بسیار پیشرفته‌شان به دولت ایران دستگیر کردیم.»

 بوناولونتا، مامور ویژه اف‌بی‌آی، در این باره اظهار داشت: ما معتقدیم که آقای کاشانی با تقویت اقتصاد یکی از بدنام‌ترین دولت‌های حامی تروریسم در جهان (ایران) و در عین حال دور زدن قوانین حیاتی ایالات متحده که برای حفاظت از منافع امنیت ملی ما طراحی شده‌اند، سود مالی کسب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پرونده نمونه دیگری از تعهد اف‌بی‌آی FBI به همکاری برای محافظت از مشاغل آمریکایی و جلوگیری از صادرات غیرقانونی اطلاعات و فناوری حساس به کشورهایی است که با ایالات متحده دشمن هستند.

همانطور که در شکایت ذکر شده، کاشانی برای صادرات غیرقانونی کالا و فناوری به بانک مرکزی ایران (CBI) که دولت ایالات متحده آن را یکی از نهادهای دولت ایران می‌داند، تبانی کرده است.  اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) ، بانک مرکزی ایران را به عنوان یک نهاد ویژه (SDN) طبقه بندی کرده است که نشان می دهد بانک مرکزی ایران برای یک سازمان تروریستی عمل می کند.

به گفته دولت ایالات متحده، بانک مرکزی ایران از لحاظ مادی به حزب الله لبنان که یک سازمان تروریستی است، و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کمک مالی یا فناوری یا خدمات ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران است و ابزار اولیه دولت ایران برای هدایت و اجرای عملیات تروریسم جهانی خود را نمایندگی می‌کند.»

ظاهراً کاشانی طرح انتقال غیرقانونی حمل و نقل غیرقانونی را از طریق دو شرکت از امارات متحده عربی، انجام داده است. از حدود فوریه ٢٠١٩ تا ژوئن ٢٠٢١، کاشانی و همکارانش از دو شرکت اماراتی برای تهیه کالاهای الکترونیکی و فناوری از چندین شرکت آمریکایی، برای کاربران نهایی در ایران، از جمله بانک مرکزی ایران، استفاده کردند اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید کاشانی و همدستانش قصد خود مبنی بر صدور این کالاها به ایران را از شرکت‌های آمریکایی مخفی کردند.

بیشتر از جهان