کاخ سفید: روسیه برای حمله به اوکراین زمینه‌چینی می‌کند

«نیروهای ویژه روسیه در حال طرح‌ریزی رخدادی کاذب برای توجیه درگیری‌اند»

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید-Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

مسئولان اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه در حال زمینه‌چینی برای تهاجم به اوکراین است و کاخ سفید اعلام کرد که مسکو برای اجرای یک «عملیات کاذب»، مامورانی را در شرق اوکراین مستقر کرده است.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز جمعه گفت که یافته‌های دستگاه اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که روسیه هم‌زمان در حال زمینه‌سازی از طریق نشر اطلاعات کذب در رسانه‌های اجتماعی است تا از این طریق اوکراین را کشوری متجاوز معرفی کند که برای حمله قریب‌الوقوع به نیروهای تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین آماده می‌شود.

خانم ساکی گفت که روسیه مامورانی را که برای جنگ شهری آموزش دیده‌اند به شرق اوکراین اعزام کرده است تا در صورتی که ولادیمیر پوتین بخواهد نیت حمله به اوکراین را عملی کند، در میان نیروهای نیابتی خود روسیه، عملیات خرابکارانه انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «نگرانی ما از این است که دولت روسیه در صورتی که از راه دیپلماسی نتواند به اهدافش برسد، برای تهاجم به اوکراین آماده شود که نتیجه‌اش نقض گسترده حقوق بشر و جنایات جنگی خواهد بود.»

رسانه‌های اوکراین هم روز جمعه به طور جداگانه گزارش کردند که به باور مسئولان این کشور، نیروهای ویژه روسیه در حال طرح‌ریزی رخدادی کاذب برای توجیه درگیری‌اند.

آمریکا و متحدان اروپایی‌‌اش این هفته در ژنو با هدف کاستن از دامنه بحران با یکدیگر دیدار کردند، اما این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشت.

روز پنجشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که حمله نظامی روسیه به اوکراین قطعی نیست؛ اما اگر پوتین تصمیم به اقدام نظامی بگیرد، زمینه‌چینی آن از طریق عملیاتی کاذب خواهد بود.

سالیوان افزود که این زمینه‌چینی مشابه کاری است که روسیه‌ در سال ۲۰۱۴ برای ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به خاک خود انجام داد.

بیشتر از جهان