پمپئو: بایدن در حال مذاکره برای دادن پول به «دزدسالاران حاکم بر ایران» است

«دولت بایدن برای بازگشت به توافقی التماس می‌کند که چند سال دیگر منقضی می‌شود»

JOSHUA ROBERTS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز، ضمن انتقاد دوباره از مذاکرات هسته‌ای جاری با جمهوری اسلامی ایران و توافق احتمالی برای بازگشت آمریکا به برجام، گفت که دولت جو بایدن در حال پول دادن به «دزدسالاران و دین‌سالاران حاکم بر ایران» است.

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ هدف حکومت جمهوری اسلامی ایران از مذاکره را تامین منابع مالی و تجهیزات برای شبکه تروریستی خود در نقاط مختلف منطقه و جهان دانست و گفت: «ما از مردم حمایت ایران کردیم، اما این دولت در حال ارائه منابع مالی به دزدسالاران و دین‌سالاران حاکم بر ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی، از جمله آمریکا، در سال ۲۰۱۵ توافق کردند که در ازای اعمال برخی محدودیت‌های خاص روی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های اعمال شده مرتبط با این برنامه را لغو کنند. با این حال، دولت دونالد ترامپ سه سال بعد، از این توافق خارج شد.

مایک پمپئو ادعا کرد که با خروج آمریکا از برجام در دولت ترامپ، رهبر جمهوری اسلامی ایران با این تصمیم دشوار روبه‌رو شد که یا ادامه حکومت را به خطر اندازد یا توافق جدیدی با آمریکا امضا کند که به گفته او، می‌توانست مانع از ادامه غنی‌سازی اورانیوم و تهدید اسرائیل و آمریکا شود.

او در انتقاد از تصمیم دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «این دولت برای بازگشت به توافقی التماس می‌کند که چند سال دیگر منقضی می‌شود.» پمپئو در ادامه، توافق احتمالی با جمهوری اسلامی ایران در وین را یک «خطای بزرگ» دانست که آمریکا و متحدان آن در منطقه را به خطر خواهد انداخت.

وزیر خارجه سابق آمریکا اظهارات مقام‌های دولت بایدن که تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را اشتباه و تشدید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده فعلی جمهوری اسلامی ایران چه در حوزه هسته‌ای و چه موشکی و منطقه‌ای را نتیجه آن تصمیم می‌دانند، رد کرد و گفت که آن‌ها در خیال و توهم به سر می‌برند.

مایک پمپئو با اشاره به انتشار انیمیشنی با مضمون سوءقصد به دونالد ترامپ و او در وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین حمله راکتی روز پنجشنبه به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، تصریح کرد: «ما با خروج از برجام و از میان بردن قاسم سلیمانی برای حفاظت از آمریکایی‌ها تصمیم درستی گرفتیم و نشستن سر میز مذاکره با رژیم ایران و دادن پول به آن‌ها یک خطای بسیار بزرگ است.»