شروع دادگاه‌های دختر وزیر سابق ایران

بازی با جان مردم با قاچاق داروهای تاریخ مصرف گذشته

شبنم نعمت‌زاده در جایگاه متهم.

عکس از وب‌سایت خبری فرارو

نخستین جلسه دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده و احمدرضا لشگری‌پور، از مدیران شرکت توسعه دارویی رسا، امروز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه به ریاست قاضی مسعودی آغاز شد. شبنم، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت و معدن در دولت‌های روحانی،‌ هاشمی رفسنجانی و ابوالحسن بنی صدر است؛ نکته‌ای که به رسانه‌ای شدن بیشتر‌ این بازداشت و پرونده دامن زده است. البته دولت روحانی ادعای جناحی برخورد کردن قوه قضاییه در پرونده‌های برخورد با مفسدان اقتصادی اخیر را نیز مطرح کرده است.

شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی مسئول رسیدگی به اتهام‌های  متهمان است؛ اتهاماتی چون «نگهداری غیرمجاز دارو، قاچاق و داروهای تاریخ مصرف گذشته و اخلال عمده در «نظام اقتصادی-دارویی کشور از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی (دارو)» که بر اساس گزارش و نامه وزارت اطلاعات به حسن روحانی در سال ۹۶ و شکایت بیش از ۱۲ شرکت دارویی مطرح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس کیفرخواست قرائت شده در دادگاه و اظهارات نماینده دادستان، شبنم نعمت‌زاده بین سال‌های ۸۸ تا ۹۷، ۲۲ فقره حساب شخصی باز کرده و مبالغ چهار، چهار و نیم و شش میلیارد تومان از بانک‌های ملت، شهر و سینا برای شرکت دارویی رسا تسهیلات دریافت کرده است. این شرکت مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ۲۰۰ فقره چک بدهکار است. همچنین نعمت‌زاده هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون و ۳۷۴ هزار ریال مال نامشروع از این طریق به دست آورده است.

چندین شرکت بزرگ دارویی‌ ایران از جمله شرکت‌های داروپخش، پارس دارو، کاسپین، رازک و فارابی و همچنین جابربن حیان و اسوه شاکیان‌ این پرونده هستند. ادعا می‌شود این شرکت با خرید انبوه دارو از سال ۹۲ مسبب‌ ایجاد کمبود داروی آنتی بیوتیک در‌ایران در اوایل سال ۹۷ شده است.

از دیگر نکات مطرح شده در‌ این جلسه دادگاه، اشاره قاضی مسعودی به پرداخت وثیقه ۲۰ میلیاردی نعمت‌زاده توسط یک جوان ۲۴ ساله است که پس از بازداشت وی در هفته گذشته برای آزادی موقت وی پرداخت شده است.

شبنم نعمت‌زاده در‌ دفاعیات خود گفت: «فعالیتم به واسطه رانت نبوده است. پدرم وزیر بود ولی پنج سال بیکار بودم. حدود ۱۰ سال فعالیت داشتم و کارآفرین هستم. سال ۸۸ راه اندازی کردم و یکسال شروع کردم و مجوز گرفتم و هدفم چیز دیگری بود».

طبق روال مرسوم،‌ دادگاه‌های رسیدگی به جرایم اقتصادی به طور علنی تشکیل می‌شوند و نوع پوشش شبنم نعمت‌زاده که با چادر سیاه و با حجاب کامل در جلسه دادگاه حاضر شده بود، حواشی بسیاری را در فضای شبکه‌های مجازی در پی داشت.

شبنم نعمت‌زاده فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی در سال ۷۵ است که در سال ۸۸ چند شرکت تاسیس کرد. گفتنی است محمدرضا نعمت‌زاده هم اکنون مشاور وزیر نفت است.

بیشتر از