پس از تحریم‌های آمریکا، کره‌ شمالی این‌بار دو موشک آزمایش کرد

پیونگ‌یانگ ساعتی پیش از پرتاب موشک‌ها به واشینگتن هشدار داد که واکنش قطعی شدیدتری نشان خواهد داد

کره جنوبی با شتابی غیرمعمول، از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون سه آزمایش موشکی انجام داده است- Anthony WALLACE / AFP

دو روز پس از اعلام نخستین تحریم‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه برنامه موشکی کره شمالی، پیونگ‌یانگ دست‌کم دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد شلیک کرد. این پرتاب‌ها، سومین آزمایش موشکی کره شمالی طی دو هفته گذشته بود. 

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که بامداد جمعه، ۲۴ دی‌ماه، دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد را شناسایی کرده‌اند که از استان پیونگان شمالی در سواحل غربی کره شمالی، به‌سمت شرق پرتاب شده‌اند.

وزارت دفاع و گارد ساحلی ژاپن نیز از شلیک پرتابه‌ای از کره‌ شمالی خبر داده است که احتمالا موشک بالیستیک بوده و در دریا خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمده است.  

فرماندهی اقیانوس هند-آرام ارتش ایالات متحده نیز با اشاره به این‌که پرتاب این موشک تهدیدی فوری برای ایالات متحده یا متحدانش ایجاد نمی‌کند، بر «تاثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحاتی غیرقانونی (کره شمالی)» تاکید کرد.  

ساعتی پیش از آزمایش موشکی روز جمعه، رسانه‌های دولتی کره‌ شمالی به‌نقل از وزارت خارجه این کشور، اعلام کردند که آزمایش‌های موشکی بخشی از حق قانونی این کشور برای دفاع از خود محسوب می‌شود و ایالات متحده با اعمال تحریم‌های جدید، تنش را به‌عمد تشدید می‌کند. 

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی منتشر شد، اعلام کرد که توسعه اخیر یک «سلاح از نوع جدید» (موشک‌های مافوق صوت) تنها بخشی از تلاش‌های این کشور برای مدرن‌سازی توان دفاعی ملی خود بوده و هیچ کشور خاصی را هدف قرار نداده یا به امنیت کشورهای همسایه آسیب وارد نکرده است.

در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی هشدار داده شد درصورتی‌که ایالات متحده موضعی تقابلی در پیش بگیرد، با «واکنش قطعی شدیدتری» روبه‌رو خواهد شد؛ البته اعلام نشده است که این واکنش به چه شکل خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره جنوبی با شتابی غیرمعمول در انجام آزمایش‌های موشکی، از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون سه آزمایش انجام داده است. بنابر اعلام رسانه‌های دولتی آن کشور، دو مورد قبلی، «موشک‌های مافوق صوت» بودند که سرعت و قدرت مانور پس از پرتاب بالایی دارند؛ آن‌ها از استان چاگانگ، همسایه شمالی استان پیونگان شمالی شلیک شده بودند. 

درپی آزمایش‌‌های موشکی اخیر کره شمالی، دولت جو بایدن روز چهارشنبه در نخستین تحریم‌های خود علیه برنامه تسلیحاتی آن کشور، شش شهروند کره شمالی، یک شهروند روسیه و همچنین یک شرکت روس را به‌دلیل نقش آن‌ها در تهیه کالاهای مورد نیاز برای برنامه تسلیحاتی کره شمالی از کشورهای چین و روسیه، در فهرست سیاه قرار داد.

آمریکا همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده است تا علیه چندین فرد و نهاد کره شمالی به‌دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در رابطه با توسعه موشکی و هسته‌ای آن کشور، تحریم وضع کند. 

هم‌زمان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت آمریکا به‌صراحت اعلام کرده است که هیچ‌گونه قصد خصمانه‌ای درقبال کره شمالی ندارد و مایل است بدون پیش‌شرط وارد گفت‌وگو شود، اما این آزمایش‌ها «به‌شدت بی‌ثبات‌کننده»اند. 

وزارت خارجه کره شمالی درمقابل، روز جمعه اعلام کرد: واشینگتن ممکن است از دیپلماسی و گفت‌وگو صحبت کند، اما اقدام‌های این کشور نشان می‌دهد که «هنوز درگیر سیاست خود برای منزوی و خفه کردن» کره شمالی است.

دولت جو بایدن از زمان روی کار آمدن در ژانویه سال گذشته، تلاش کرده است تا پیونگ‌یانگ را به ازسرگیری گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای خلع سلاح هسته‌ای متقاعد کند، اما پیونگ‌یانگ حاضر به مذاکره بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود با واشینگتن نشده است.

بیشتر از جهان