چینی‌ها می‌خواهند ماه مصنوعی بسازند

ماموریت فضایی چانگ یک ماه‌نورد را در سمت پنهان ماه مستقر کرد و نمونه‌های سنگ به زمین آورد

این ماه مصنوعی یک محفظه خلا است و قطر آن در مقایسه با قطر  ماه واقعی، فقط ۶۰ سانتی متر است - Marty MELVILLE / AFP

چین یک مجموعه تجهیزات تحقیقاتی ماه مصنوعی ساخته است که محیط های کم‌ گرانش را شبیه‌سازی می‌کند و به کاوش‌های آتی در ماه کمک خواهد کرد.

به گفته لی رولین، از دانشگاه معدن و فناوری چین (CUMT)، از قرار معلوم این تجهیزات که در ماه‌های آینده رسما به فضا پرتاب خواهند شد، با تاثیری که می‌تواند «تا هر مدت زمان دلخواه طول بکشد»، قادرند گرانش را «محو» کنند. 

این ماه مصنوعی یک محفظه خلا است که البته قطر آن در مقایسه با قطر سه هزار و ۴۷۴.۸ کیلومتری ماه واقعی، فقط ۶۰ سانتی متر است.

این منظره [مصنوعی] از صخره‌ها و غبارهایی شبیه به آنچه در ماه وجود دارد، تشکیل شده و حامل میدانی مغناطیسی است که قدرت آن برای شناور کردن اجسام کوچک کافی است؛ [اشیایی] مثل شاه‌بلوط و یک قورباغه زنده.

لی به ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: «برخی آزمایش‌ها از قبیل آزمایش ضربه [در شبیه‌ساز] فقط به چند ثانیه [زمان] نیاز دارند. اما برخی دیگر از جمله آزمایش خزش می‌تواند چند روز طول بکشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وسیله به دانشمندان اجازه خواهد داد که تجهیزات را در یک محیط ماه [مانند] آزمایش و به‌طوربالقوه از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنند.

ماموریت فضایی چانگ که یک ماه‌نورد را در سمت پنهان ماه مستقر کرد و نمونه‌های سنگی به زمین آورد، نتوانست نمونه‌ها را به همان میزانی که در نظر گرفته شده بود، بازیابی کند زیرا مته به مانعی برخورد کرد که انتظار نمی‌رفت. این امکان وجود دارد که آزمایش‌هایی که در مدل‌های کوچک‌تر انجام می‌شوند، بتواند در آینده از وقوع چنین مسائلی جلوگیری کند. 

همچنین می‌توان از این شبیه‌ساز برای آزمایش اینکه آیا چاپ سه‌بعدی می‌تواند برای ساخت بناها در ماه استفاده شود یا نه، بهره گرفت؛ سازه‌هایی که برای سکونت انسان روی سطح ماه مناسب‌اند.

ایده [ساخت] این وسیله از آزمایشی به دست آمد که آندره گیم، فیزیکدان، در آن، یک قورباغه را با [استفاده از] مغناطیس شناور کرد و دانشمند روس بابت آن جایزه طنزآمیز ایگ نوبل را گرفت.

او به این نشریه گفت: «شناوری مغناطیسی قطعا به معنای غلبه بر گرانش نیست، اما گستره‌ای از موقعیت‌ها وجود دارد که شبیه‌سازی ریزگرانش با میدان‌های مغناطیسی می‌تواند در موارد غیرمنتظره‌ای که در پژوهش‌های فضایی پیش می‌آید، ارزشمند باشد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی