«احمد مسعود برای بازگشت به افغانستان به اجازه طالبان نیاز ندارد»

احمد مسعود درخواست طالبان برای بازگشت به افغانستان را رد کرده است

جبهه مقاومت ملی افغانستان شرایط خود برای حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان را به متقی ابلاغ کرد‌ه است‌ـ Christophe ARCHAMBAULT/AFP

چهره‌های نزدیک به احمد مسعود می‌گویند رهبر جبهه مقاومت به‌زودی به افغانستان برمی‌گردد و برای برگشتن هیچ نیازی به اجازه طالبان ندارد.

علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی، به روزنامه ایندیا تودی گفت‌ طالبان مالک افغانستان نیستند که برای ورود به افغانستان از آنان اجازه بگیریم. ما درخواست امیرخان متقی را رد کردیم و هر زمانی که فرمانده احمد مسعود بخواهد به وطن برمی‌گردد. نظری می‌گوید بخش‌هایی از هندوکش در اختیار جبهه مقاومت است و احمد مسعود هر زمانی که بخواهد، پس از پایان سفرهایش به افغانستان بر‌می‌گردد.

امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، در سفری که اواسط همین هفته به تهران داشت، در دیدار با تعدادی از اعضای رهبری جبهه مقاومت ملی به ریاست اسماعیل‌خان، از آنان درخواست کرده بود که به افغانستان برگردند و بدون هیچ‌گونه نگرانی امنیتی زندگی کنند. با این حال، اعضای رهبری جبهه مقاومت ملی این درخواست متقی را‌ رد کردند.

نزدیکان اسماعیل‌خان به رسانه‌ها گفتند این دیدار بدون هیچ‌گونه نتیجه‌ای به پایان رسید؛ زیرا وزیر خارجه طالبان هیچ دستورکاری برای این گفت‌وگوها نداشته است. با این‌ حال، جبهه مقاومت ملی افغانستان شرایط خود برای حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان را به متقی ابلاغ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از دیدار متقی با اعضای جبهه مقاومت، این جبهه اعلامیه‌ای منتشر کرد. در این اعلامیه آمده است نفی حضور زنان در جامعه، نفی آزادی بیان، بی‌توجهی به وضعیت زندگی مردم، تضاد با نهادهای انتخاباتی و انتخابات، حمایت از گروه‌های تروریستی و توقیف‌های غیرقانونی باعث ایجاد وحشت در جامعه افغانستان شده است و هیئت جبهه مقاومت ملی در مذاکره با هیئت طالبان، خواستار پایان این روند شد.

در این اعلامیه همچنین گفته شد در صورتی‌ که طالبان به این ارزش‌ها پایبند نباشد، جبهه مقاومت ملی از هر گزینه مناسبی برای برگشت حاکمیت قانون و ارزش‌های حقوق بشری به افغانستان استفاده خواهد کرد.

به گفته صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، دیدار طالبان و هیئت جبهه مقاومت ملی قرار بود سه‌روزه باشد اما به دلیل بی‌برنامگی طالبان، در روز دوم بدون نتیجه به پایان رسید.

با سقوط کابل به دست گروه طالبان و فرار اشرف غنی و اعضای دولتش به خارج از افغانستان، پنجشیر تنها پایگاه مقاومت در مقابل گروه طالبان باقی ماند.

هرچند گروه طالبان با بسیج و اعزام هزاران جنگجو به پنجشیر، بخش‌های از این استان را تصرف کرد؛ اما نیروهای جبهه مقاومت ملی همچنان در پنجشیر، کاپیسا و اندراب‌ها (استان بغلان) حضور دارند و با گروه طالبان می‌جنگند.

احمد مسعود در روزهای اول سقوط کابل، فراخوان بسیج عمومی علیه گروه طالبان را اعلام کرد. او گفت تا زمانی که طالبان یک دولت فراگیر متشکل از تمام اقوام افغانستان ایجاد نکنند و به ارزش‌های انسانی و حقوق بشری به‌خصوص حقوق زنان و کودکان، کرامت انسانی و احترام به اقلیت‌ها پایبند نباشند، مقاومت در مقابل آنان ادامه خواهد داشت.