درخواست کهنه‌سربازان آمریکایی از بایدن: اموال مسدودشده ایران را آزاد نکنید

آن‌ها می‌گویند ابتدا باید غرامت قربانیان آمریکایی حملات تروریستی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن پرداخت شود

مقام‌های آمریکا می‌گویند شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی صدها سرباز آمریکایی را در عراق کشته‌اند- Brendan Smialowski / AFP

گروهی از کهنه‌سربازان ارتش آمریکا و خانواده‌های آنان از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، خواستند تا زمانی که غرامت قربانیان آمریکایی حملات تروریستی جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی آن پرداخت نشده است، در مذاکرات هسته‌ای، اموال مسدودشده ایران را آزاد نکند.

به گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز»، بیش‌از یک‌هزار کهنه‌سرباز آمریکایی و اعضای خانواده نظامیانی که در بمب‌گذاری‌ها و دیگر حملات در عراق و مناطق دیگر، کشته یا زخمی شده‌اند، روز پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه، در نامه‌ای از جو بایدن خواستند تا با تعدادی از خانواده‌هایی که عزیزانشان کشته شده‌اند، دیدار کند.

در نامه‌ای که در اختیار «ان‌بی‌سی نیوز» قرار گرفته، آمده است: «با شما موافقیم که هرگز نباید به ایران اجازه ساخت یا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای داده شود، اما به لغو یا تعلیق هیچ تحریمی علیه ایران که منجر به آزادسازی پول‌های مسدودشده آن شود، معتقد نیستیم، تا زمانی که همه احکام معوق و دعاوی در نوبت رسیدگی علیه ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور کامل به‌ نتیجه برسند.»

در ادامه نامه آمده است: «از نظر ما، قبل از این‌که حتی یک دلار از پول‌های مسدودشده ایران به خود رژیم پرداخت شود، این پول باید به‌ قربانیان آمریکایی رژیم داده شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه برآورد شده است که ۶۰میلیارد دلار از غرامت‌های تعیین‌شده براساس احکام پرونده‌های قضایی مربوط به تروریسم در دادگاه‌های ایالات متحده علیه ایران پرداخت نشده و میلیاردها دلار دیگر هم باید بعدا برای دعاوی در نوبت رسیدگی پرداخت شود. 

مقام‌های ایالات متحده اعلام کرده‌اند که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران صدها سرباز آمریکایی را در جنگ عراق کشته‌اند. ایران البته هرگونه نقشی در این حملات را رد کرده است.

از زمان خروج ایالات از برجام، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، میلیاردها دلار از اموال حاصل از فروش نفت ایران در کشورهای مختلف، ازجمله کره جنوبی مسدود شده است و جمهوری اسلامی ماه‌هاست که برای دسترسی به آن‌ها تلاش می‌کند؛ اما مقام‌های آمریکایی آزادشدن این اموال را مشروط به احیای برجام، یعنی بازگشت ایران به تعهدهای خود براساس برجام و درمقابل، رفع تحریم‌ها کرده‌اند. 

هشتمین دور مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها، در شهر وین با روندی کند در جریان است و کشورهای طرف مذاکره از پیشرفتی اندک در آن خبر داده‌اند.

در روزهای گذشته اعلام شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل ماه ژانویه با صدور یک «مجوز ویژه» به کره جنوبی اجازه داده است تا دست‌کم ۶۳ میلیون دلار خسارت معوق یک شرکت ایرانی را از محل  حدود هفت میلیارد دلار دارایی مسدودشده ایران در آن کشور بپردازد.