لوازم‌خانگی دوباره گران شد

اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی: «تولیدکنندگان می‌گویند مجوز افزایش قیمت را دریافت کرده‌اند.»

شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی هنوز فهرست جدید قیمت‌ها را به فروشندگان اعلام نکرده‌اند‌ـ ATTA KENARE / AFP

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی، از افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم‌خانگی در روزهای اخیر خبر داد و گفت بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به یخچال، فریزر و کولرآبی است. به گفته او، قیمت دیگر کالاها همچون آبگرمکن و بخاری نیز در روزهای اخیر سیر صعودی داشت.

پازوکی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده مدعی‌اند که مجوز افزایش قیمت‌ها را دریافت کرده‌اند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «باید به این نکته توجه کرد که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بازار کشش گرانی را ندارد.» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در ادامه افزود که شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی هنوز فهرست جدید قیمت‌ها را به فروشندگان اعلام نکرده‌اند.

خبر گران شدن دوباره قیمت لوازم‌خانگی در حالی اعلام شد که روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه، عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، در نامه‌ای از وزارت صمت خواست قیمت لوازم‌خانگی افزایش یابد. او در نامه خود با بیان اینکه قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۹ درصد افزایش یافته است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که به «قیمت‌گذاری دستوری» و «سیاست‌های سرکوب قیمتی» پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاشمی درباره کاهش قدرت خرید مردم هم‌زمان با افزایش قیمت کالاها نیز گفت که اگر دولت می‌خواهد از خریداران حمایت کند، باید با استفاده از کارت اعتباری و تخصیص یارانه این کار را انجام دهد. اشاره اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی، به اینکه تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در روزهای اخیر قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و مدعی‌اند که این کار را با مجوز انجام داده‌اند، بیانگر آن است که وزارت صمت با درخواست انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران مبنی بر افزایش قیمت لوازم‌خانگی موافقت کرده است.

تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در تابستان ۱۴۰۰ با طرح این ادعا که تولید داخلی پاسخگوی نیاز کشور است، از علی خامنه‌ای خواستند که جلوی واردات لوازم‌خانگی به کشور گرفته شود. در پی این درخواست، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی دستور داد واردات محصولات کره‌ جنوبی به ایران ممنوع شود. رئیسی نیز در نامه‌ای به وزرای صمت و اقتصاد، واردات هرگونه لوازم‌خانگی کره‌ای به کشور را ممنوع اعلام کرد.

هم‌زمان با منع واردات لوازم‌خانگی به ایران، تولیدکنندگان داخلی در فضایی غیررقابتی، قیمت محصولات خود را افزایش دادند. گران شدن دوباره قیمت لوازم‌خانگی در حالی است که قیمت اغلب آن‌ها در ماه‌های گذشته نیز افزایش یافته بود.

حکومت ایران واردات لوازم‌خانگی را به بهانه‌هایی مثل حمایت از تولید داخل ممنوع اعلام کرد، اما ناظران می‌گویند این اقدام بیشتر در جهت فربه کردن افراد، بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی نزدیک به حاکمیت انجام شد. یکی از این افراد محمدرضا دیانی، مدیر گروه صنعتی انتخاب و مالک شرکت‌های «اسنوا»، «حائر» و «دوو»، تولید‌کننده لوازم‌خانگی در میان است. اسنوا از خردادماه سال گذشته خط تولید لوازم‌خانگی «شهید سلیمانی» را افتتاح کرد.

او یکی از تولیدکنندگانی بود که در نامه به علی خامنه‌ای، از او خواستند واردات محصولات کره‌‎ای به ایران را ممنوع کند. محمدرضا دیانی، ۴۶ ساله متولد اصفهان است و تحصیلات مقدماتی خود را در حوزه علمیه قم سپری کرده است. او هم‌اکنون گروه صنعتی انتخاب را در اختیار دارد که نه‌تنها در لوازم‌خانگی که در صنایع بالا‌دستی، حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، ساختمان، گردشگری و بازرگانی فعال است و پنج هلدینگ فعال در کشور دارد.

انحصار بازار لوازم‌خانگی در دست تولیدکنندگان وابسته به حاکمیت در حالی است که قدرت خرید مردم روزبه‌روز کاهش می‌یابد. پیش‌تر، داوود عبداللهی‌فرد، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان، گفته بود که به دلیل گرانی کالاهای نو، ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست‌دوم روی آورده‌اند.