رای دیوان عالی علیه بایدن: واکسن لازم نیست

پیش‌تر، دولت همه شرکت‌هایی را که بیش از صد کارگر و کارمند دارند موظف کرده بود کارکنان خود را واکسینه کنند

بر اساس حکم دادگاه عالی، اجبار شرکت‌های بزرگ به واکسیناسیون در اختیار دولت فدرال نیست و به مجوز کنگره نیاز دارد‌ـ DREW ANGERER/GETTY IMAGES VIA AFP

دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۳ ژانویه، فرمان دولت بایدن مبنی بر اجباری شدن آزمایش‌ کووید یا واکسیناسیون در شرکت‌های بزرگ را لغو کرد، اما به دولت اجازه داد واکسیناسیون را برای کارکنان بخش درمان و مراقبت الزامی کند.

حکم دادگاه پس از آن صادر شد که جمعه گذشته، طرف‌های این دعوای حقوقی استدلال‌های خود را بیان کردند. دو نهاد دولت فدرال در ماه نوامبر، با هدف افزایش نرخ واکسیناسیون و ایمن‌تر کردن محیط‌های کاری و درمانگاه‌ها در ایالات متحده، الزاماتی را تصویب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو پرونده آزمونی برای سنجش اختیارهای رئیس‌جمهوری در مقابله با بحران همه‌گیری بود. همه‌گیری کرونا تاکنون به مرگ ۸۴۵ هزار نفر در آمریکا منجر شده است.

رای دادگاه در مورد این دو پرونده یکسان نبود. در مورد اجباری شدن واکسیناسیون در محیط‌های کاری شش قاضی مخالفت کردند و سه قاضی موافق این الزام بودند. اما در مورد اجباری کردن واکسیناسیون کارکنان بخش درمان، پنج قاضی موافق و چهار قاضی مخالفت بودند.

سازمان فدرال امنیت محیط‌های کاری طبق قانون همه شرکت‌هایی را که بیش از صد کارگر و کارمند دارند موظف می‌کرد کارکنان خود را واکسینه کنند یا هر هفته آزمایش کووید-۱۹ بگیرند. بیش از هشتاد میلیون نیروی کار مشمول این قانون می‌شدند.

بر اساس حکم دادگاه عالی، اجبار شرکت‌های بزرگ به واکسیناسیون در اختیار دولت فدرال نیست و به مجوز کنگره نیاز دارد.

قانون دیگر که رسمیت یافت واکسیناسیون را برای نزدیک به ۱۰.۳ میلیون نفری که در نزدیک به ۷۶ هزار درمانگاه و مرکز بهداشتی و خانه‌ سالمندان کار می‌کنند، و به نحوی تحت پوشش برنامه‌های بیمه دولتی‌اند، اجباری می‌کرد.

بیشتر از جهان