قانون ۹۰ به ۱۰ در فوتبال ایران اجرا نمی شود 

دخالت نیروهای انتظامی در اجرای دربی پیش‌رو

عکس از فرارو

خبر اجرایی شدن قانون ۹۰ به ۱۰ در دربی پیش‌رو تنها یک روز دوام آورد! در لیگ‌های معتبر دنیا قانون ۹۰ به ده در دربی‌ها و بازی‌های مهم اجرا می شود و این بدان معناست که تیم میزبان از حقِ داشتن ۹۰ درصد جایگاه تماشاگران برای فروش بلیت برخوردار می شود و تیم مهمان تنها ۱۰ درصد تماشاچی و هوادار در ورزشگاه خواهد داشت. ولی بر خلاف این رسم در ایران تا کنون بازی‌های استقلال و پرسپولیس حق ۵۰ درصدی و مساوی در فروش بلیت به هوادارانشان داشتند. 

بر اساس دستورالعمل دیروز سازمان لیگ برتر، در این بازی قرار بود ۷۱۲۰۰ صندلی به آبی‌پوشان تعلق گیرد. دستورالعملی که پس از ملاقات مسئولان سازمان با مدیران عامل دو تیم پرسپولیس و استقلال و رئیس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی ارسال شد و قرار بود باشگاه استقلال بلیت فروشی بر اساس این برنامه را طی ۲۴ ساعت آینده آغاز کند ولی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران امروز سه شنبه طی مصاحبه ای خبر از عدم اجرای این قانون داد. حمیدرضا گودرزی همچنین خبر از تغییر ساعت بازی از ۱۸:۴۵ به ۱۶ داد. بدین ترتیب در دربی پیش‌رو، تیم‌های استقلال و پیروزی به‌سان قبل ۵۰ - ۵۰ هوادار خواهند داشت. 

بحث تغییر روند بلیت‌فروشی از لیگ برتر دوره پیش آغاز شد. سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در این رابطه به نمایندگان رسانه‌ها گفت: «قانون 90 به 10 در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا اجرا می‌شود. ما فصل گذشته می‌خواستیم این قانون را اجرا کنیم، باشگاه‌ها اما شرایط لازم را نداشتند. استقلال در دربی رفت مخالف اجرای این قانون بود و به دلیل اینکه در دور رفت این قانون را اجرا نکردیم، برای اجرای آن در دربی برگشت هم پافشاری نشد».

باشگاه استقلال کماکان مخالف است و پس از نشست دیروز که بین امیرحسین فتحی، محمد حسن  انصاری فرد، حیدر بهاروند، سعید فتاحی و حسن کریمی برگزار شد، مدیر استقلال از اجرای موفق این طرح در بازی رفت تردید کرد و به برگزاری این بازی در یک روز میان‌هفته اعتراض کرد و خواستار برگزاری بازی برگشت به میزبانی پرسپولیس در یک روز غیر تعطیل شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی معتقدند اصرار بر اجرای این طرح در ایران بی‌فایده است چرا که تیم‌های ایرانی باشگاه و زمین مختص خود را ندارند و از استادیوم‌های ملی استفاده می کنند. پس اجرای چنین قانونی خصوصا برای بازی در برابر تیم‌های شهرستانی عملا غیرقابل اجرا خواهد بود. 

پیشتر، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ابراز امیدواری کرده بود که الکترونیکی شدن فروش بلیت فرصت عملیاتی شدن این قانون را فراهم خواهد کرد هرچند بسیاری مخالف این حرف هستند و به نواقص بلیت‌فروشی الکترونیکی اشاره می کنند. 

فعلا و با توجه به حواشی و حال ناخوش فوتبال ایران در این روزها، اجرای چنین طرحی با شانس بسیار کمی برای موفقیت روبرو بود. خودسوزی دختر آبی موجی از انتقادها و دعوت به بایکوت کردن استادیوم ها را در پی داشته است. امروز هم که پسری هشت ساله در اثر برق گرفتگی ناشی از برخورد با یک داربست ورزشگاه جان خود را از دست داد. تنها سه هفته از آغاز لیگ برتر گذشته است! 

بیشتر از