پیامدهای تصمیم دولت آمریکا درباره سپاه پاسداران

طرح دو فوریتی مجلس ایران مبنی بر مصادره اموال آمریکا در منطقه

دولت ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۸ آوریل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به لیست سازمانهای تروریستی اضافه کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازوی قدرتمند ساختار جمهوری اسلامی ایران است و در معادلات سیاسی، اقتصادی و روابط بین المللی ایران، بویژه در منطقه خاورمیانه نقش مهمی ایفا می کند. به گفته مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نخستین بار است که کشوری بخشی از یک دولت را سازمان تروریستی قلمداد می کند.


در پی تصمیم اخیر آمریکا، واکنش های گوناگونی از درون ایران مشاهده شده است. افزایش چشمگیر قیمت ارز و طلا در بازار آزاد و حضور یکپارچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با پوشیدن یونیفرم سپاه پاسداران، همزمان با «روز سپاه»، از جمله سریع ترین بازتاب های تصمیم دولت آمریکا در مورد سپاه پاسداران بوده است. هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام کاخ سفید به طور تصادفی با «روز سپاه» در تقویم ایران همزمان شده و یا از پیش برنامه ریزی شده بوده است.


در همین حال، جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با ارسال نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار قرار دادن ارتش آمریکا در لیست گروههای تروریستی شد. جواد ظریف با اشاره به قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، خواستار قرار دادن سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا)، در فهرست گروه های تروریستی شد. این قانون در سال ۱۳۹۶ و در پی اجرای دوباره تحریم ها علیه ایران توسط دونالد ترامپ، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز با انتشار بیانیه ای، ضمن اشاره به ایجاد و شکل گیری گروه های تروریستی، همچون «داعش، القاعده، النصره و...» اعلام کرد برای مبارزه با «سنتکام» از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز آمریکا و نیروهای نظامی اش در خاورمیانه را «حامی تروریسم و گروههای تروریستی معرفی کرده است».


حشمتالله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «اقدام متقابلی با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیأت حاکمه آمریکا از اقدام بیجا و احمقانه خود پشیمان شود». مجلس شورای اسلامی یک طرح سه فوریتی مبنی بر مصادره پایگاه، اموال و داراییهای آمریکا در منطقه، پس از تروریست اعلام کردن نیروهای نظامی آمریکا، ارائه کرده است.
حسن روحانی در سخنرانی مراسم سالروز ملی فناوری هسته ای گفت: «دولت آمریکا در رأس تروریستهای عالم است و سپاه در رأس مقابله با تروریسم ایستاده است».


علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران، که به مانند سایر نمایندگان لباس سبز رنگ نیروهای سپاه را به تن داشت، در صحن علنی مجلس گفت: «از نظر ما دولت آمریکا و نیروهای مسلح این کشور نماد تروریسم بین المللی در ابعاد نظامی و اقتصادی است. کیست که نداند که سپاه بیشترین ضربه را به تروریستهای خطرناک در منطقه زده است؟»
با وجود اینکه برخی از زیرمجموعه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت تحریم دولت آمریکا بودند، ولی این نخستین بار است که کل سازمان سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی قرار می گیرد. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، از مقابله به مثل خبر داده و این اقدام آمریکا را احمقانه خوانده است. او همچنین گفته است: «در چنین شرایطی ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود».

گفتنی است نزدیک به ۸ هزار تن از نیروهای نظامی آمریکایی هم اکنون در عراق و سوریه حضور دارند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نزدیک ترین نهادها به علی خامنه ای، رهبر ایران است. آیت الله خامنه ای پس از تصمیم آمریکا و در ملاقات با گروهی از اعضای سپاه به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «آمریکایی ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می کشند و گربه رقصانی می کنند، البته این خباثت ها به جایی نخواهد رسید و با برگشتن کید و فریب آنها به خودشان، دشمنان جمهوری اسلامی مانند ترامپ و احمق های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند».

او افزود: «چهل سال است که انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی فراگیر را علیه ملت اعمال کردند، اما حتی آن روز که جمهوری اسلامی تازه کار بود، نتوانستند هیچ غلطی بکنند».

پیش از این، علی خامنه ای در سخنرانی نوروزی خود به اقدامات آمریکا واکنش نشان داده و گفته بود: «یک نمونه از شرارت های آمریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه یا تصویب کرده است، که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح یا لایحه علیه خباثت های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟»


تیتر اول روزنامههای داخل ایران نیز تحت تأثیر خبر تصمیم آمریکا در مورد قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی بین المللی بوده است. روزنامه شرق تیتر زده است: «آخرین تیر ترکش ترامپ»، و روزنامه رسالت نوشته است: «در پی اقدام اخیر احمق های درجه یک تأکید شد، جواب کلوخ انداز سنگ است». روزنامه قدس نیز نوشته است: «بازی آمریکا با دم شیر» و روزنامه جوان تیتر زده است: «حماقت درجه یک آمریکایی».


در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در مورد سپاه پاسداران، اشاره به نکات زیر هم ضروری است:
قیمت هر سکه طلای طرح جدید از مرز ۵ میلیون تومان گذشت و بهای هر دلار آمریکا به ۱۵ هزار تومان نزدیک شد. بهای سکه رشد ۱۶۵ هزار تومانی نسبت به روز قبلش داشت و دلار که سال جدید را بدون نوسان آغاز کرده بود، دچار جهش ۷ درصدی شد.


کارزار توئیتری «من یک سپاهی هستم» به راه افتاده است و محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از جمله کسانی بود که به آن پیوست.

خبرگزاری فارس به ۴ سرباز آمریکایی کشته شده توسط طالبان در افغانستان با عنوان ۴ تروریست آمریکایی اشاره کرده است.


لازم به یادآوری است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از نهادهایی است که خدمت سربازی، بعنوان وظیفه ای اجباری برای مردان در ایران، در آن انجام می شود.