هشدار دانمارک در مورد افزایش تهدیدهای جاسوسی ایران، چین و روسیه

نهادهای اطلاعاتی این کشورها از طریق برقراری ارتباط با دانشجویان، پژوهشگران تلاش می‌کنند تا به اطلاعات مربوط به فناوری و پژوهش‌های دانمارکی دسترسی پیدا کنند

مشارکت فعال دانمارک در صحنه بین‌المللی در کنار باز بودن عمومی جامعه، ازجمله عواملی است که آن را به هدفی جذاب برای فعالیت‌های اطلاعاتی خارجی تبدیل می‌کند- Andreas Mortensen/ REUTERS

دانمارک با اشاره به نمونه‌های متعدد تلاش برای جاسوسی از این کشور در سال‌های اخیر، درمورد افزایش تهدیدهای جاسوسی از کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران هشدار داد.

سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک روز پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد که نهادهای اطلاعاتی کشورهای دیگر، ازجمله چین، روسیه و ایران، تلاش می‌کنند تا ازطریق برقراری ارتباط با دانشجویان، پژوهشگران و شرکت‌ها، به اطلاعات مربوط به فناوری و پژوهش‌های دانمارکی دسترسی پیدا کنند.

همچنین ارزیابی این سازمان نشان می‌دهد که کشورهای روسیه، چین، ایران، پاکستان، کره شمالی و سوریه به‌طور غیرقانونی تلاش می‌کنند تا با تهیه محصولات و فناوری دانمارکی از آن‌ها در تولید تسلیحات یا برنامه‌های نظامی خود استفاده کنند.

براساس گزارش این سازمان، «مشارکت فعال دانمارک در صحنه بین‌المللی، گسترش روزافزون جهانی‌شدن و رقابت بین‌المللی، باز بودن عمومی جامعه، دیجیتالی شدن و سطح بالای دانش فنی، عواملی است که دانمارک را به هدفی جذاب برای فعالیت‌های اطلاعاتی خارجی تبدیل می‌کند».

آندرس هندریکسن، رئیس بخش ضدجاسوسی در سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک، ضمن ارائه این گزارش، گفت: «تهدیدهای مربوط به فعالیت‌های اطلاعاتی خارجی علیه دانمارک، گرینلند و جزایر فارو در سال‌های اخیر افزایش یافته است.»

گرینلند و جزایر فارو مناطقی خودمختار از کشور پادشاهی دانمارک و از اعضای انجمن بین‌دولتی «شورای شمالگان» محسوب می‌شوند که البته بیشتر امور خارجی و امنیتی آن‌ها زیر نظر دولت کپنهاگ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته خبرگزاری رویترز، اهمیت ژئوپلیتیک منطقه شمالگان در سال‌های اخیر روبه افزایش بوده است؛ روسیه، چین و ایالات متحده در آن‌جا برای دسترسی به منابع طبیعی، خطوط دریایی و مناطق راهبردی نظامی و تحقیقاتی با هم رقابت می‌کنند و فعالیت‌های جاسوسی در رابطه با این منطقه نیز افزایش یافته است.

در گزارش سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک به ماجرایی در سال ۲۰۱۹ اشاره شده است که در آن نامه‌ای جعلی به‌ظاهر از وزیر خارجه گرینلند برای یک سناتور آمریکایی ارسال شده بود که از نزدیک بودن همه‌پرسی استقلال در آن منطقه خبر می‌داد.

در این گزارش آمده است: «به احتمال زیاد، عوامل نفوذ روسیه با هدف ایجاد سردرگمی و درگیری احتمالی بین دانمارک، ایالات متحده و گرینلند، این نامه را جعل کرده و در اینترنت به اشتراک گذاشته بودند.»

سفارت روسیه به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر درباره این موضوع، هنوز پاسخی نداده است، اما مسکو به‌تازگی اتهام‌های جاسوسی را که غرب علیه آن کشور مطرح کرده، به سخره گرفته است.

یکی از موارد مرتبط با ایران که در این گزارش مطرح شده، محمد داودزاده لولوئی، شهروند نروژی ایرانی‌تبار است که به جرم جاسوسی غیرقانونی و همدستی در توطئه ناموفق برای کشتن یک شخصیت عرب ایرانی مخالف جمهوری اسلامی سال گذشته در دانمارک به هفت سال زندان قطعی محکوم شد. 

خبرگزاری رویترز همچنین در ماه نوامبر ۲۰۲۱ به گزارشی دست یافته بود که براساس آن، یک استاد چینی در دانشگاه کپنهاگ، بدون افشای ارتباطش با ارتش چین، در همکاری با این نیروی نظامی، تحقیقاتی ژنتیکی انجام داده بود.

سفارت‌های چین و ایران نیز به درخواست رویترز برای اظهارنظر درمورد این گزارش، پاسخی نداده‌اند.