ماری‌جوانا از ابتلا به کووید جلوگیری می‌کند؟

احتمالا نمی‌توان این ترکیبات را با هیچ‌یک از روش‌های سنتی مصرف دارویی ماری‌جوانا وارد بدن کرد

برای ساخت دارویی خاص باید ترکیبات ماده شیمیایی ماری‌جوانا از این گیاه جدا شود - JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

تحقیقات نشان می‌دهد ماده شیمیایی موجود در برگ سبز شاهدانه می‌تواند به محافظت از یاخته‌های انسان در برابر عفونت ویروس کرونا کمک کند.

طبق تحقیقاتی که محققان دانشگاه ایالتی آرگان (OSU) و دانشگاه علوم و بهداشت انجام داده‌اند، دو اسید موجود در کنف، نوعی از گیاه شاهدانه (ماری‌جوانا) که بیشتر در تولید پارچه، کاغذ و مصارف دارویی از آن استفاده می‌شود، می‌تواند تاج‌های روی ویروس را که باعث ایجاد کووید-۱۹ می‌شود مسدود کند.

محققان گفتند این دو ترکیب می‌تواند به پروتئین تاجی ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-Cov-2) متصل شود، پروتئینی که ابزار این ویروس برای حمله و مهار یاخته‌های انسانی و منشا کرونا است.

البته احتمالا نمی‌توان این ترکیبات را با هیچ‌یک از روش‌های سنتی مصرف دارویی ماری‌جوانا وارد بدن کرد و باید برای ساخت دارویی خاص از این گیاه جدا شود.

ریچارد فان بریمن، نویسنده اصلی این تحقیق از مرکز جهانی نوآوری کنف- او‌اس‌یو (OSU) گفت: «این اسیدهای کانابینوئید در کنف و بسیاری از عصاره‌های این گیاه به‌وفور یافت می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ترکیبات مواد مخدر مهارشده‌ای مانند تی‌اچ‌سی (THC)، ماده روان‌گردان موجود در ماری‌جوانا، نیست و ایمنی خوبی در انسان ایجاد می‌کند. طبق تحقیقات ما این ترکیبات کنف در برابر سویه‌های دیگر سارس-کوو-۲ نیز به همان اندازه موثر است.»

در  این تحقیق که روز دوشنبه (۲۱ دی‌ماه) در مجله نشنال پروداکتس (Journal of Natural Products) منتشر شد و داوری علمی شده است، پیوند احتمالی عصاره‌ گیاهان متعددی مانند شبدر قرمز، سیب‌زمینی وحشی، رازک و شیرین‌بیان با پروتئین تاجی ویروس کووید را بررسی کرده‌اند.

پروتئین تاجی، ساختاری میکروسکوپی است که از سطح ویروس بیرون زده و دارای گیرنده‌های شیمیایی است و برای اتصال به لایه بیرونی یاخته‌های انسانی به وجود آمده است. اگر ماده شیمیایی دیگری به این گیرنده‌ها وصل شود، می‌تواند با مسدود کردن آن‌ها را از کار بیندازد.

دو ترکیبی که بهترین عملکرد را داشتند، عبارت‌اند از کانابایگرولیک اسید معروف به سی‌‌بی‌‌جی-ای (CBG-A) و اسید کانابیدیولیک معروف به سی‌‌بی‌‌دی-ای (CBD-A) که هر دو ماده متشکله مواد شیمیایی شناخته‌شده‌تری در داروهای مشتق از شاهدانه‌اند.

اولی فقط در گیاه شاهدانه در حال رشد وجود دارد، درحالی‌که دومی تبدیل به سی‌‌‌بی‌‌دی می‌شود که از محتویات اصلی ماری‌جوانا است، همان ماده‌ای که مصارف تفریحی و دارویی دارد و به روش‌های سوزاندن، تبخیر یا تفت دادن از آن استفاده می‌شود.

این ترکیبات شیمیایی در برابر سویه آلفا و بتای ویروس کرونا خوب عمل کرد و امیدها را به اثرگذاری‌اش بر اومیکرون و سایر جهش‌ها افزایش داد.

آقای فان بریمن گفت: «طبق داده‌ها سی‌بی‌دی‌ای و سی‌بی‌جی‌ای بر دوسویه مورد بررسی ما اثر دارد و امیدواریم این روند در مورد سایر سویه‌های موجود و آتی نیز ادامه یابد.»

© The Independent