زنگ خطر شیوع بیماری سالک در استان تهران

حدود چهار میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی تهران و محل انباشت زباله‌ها زندگی می‌کنند

در سال‌های اخیر هم‌زمان با گسترش فقر و تنگناهای اقتصادی، جمعیت حاشیه‌نشین تهران افزایش یافت‌‌ـ پیک ایران

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری سالک در مناطقی از تهران، بهزاد امیری، رئیس اداره مدیریت‌ بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت که ۳۸ بیمار جدید در شهرستان ورامین و روستای محمدآباد شناسایی شدند. به گفته او، تعداد بیماران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سالک نوعی بیماری انگلی است که در اثر گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و منشا آن آلودگی‌های محیطی است.

در هفته‌های اخیر برخی پزشکان و مقام‌های وزارت بهداشت درباره خطر افزایش تعداد مبتلایان بیماری سالک نسبت به سال‌ گذشته هشدار دادند. این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، آمار مبتلایان در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ حدود ۲۰ هزار نفر بود اما در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرد، به‌طوری‌ که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴ هزار نفر بود، ولی در سال جاری در برخی نقاط افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان مسئولان وزارت بهداشت حاکی از آن است که نگرانی‌هایی درباره شیوع این بیماری در مناطق حاشیه استان تهران وجود دارد. با این‌‌حال، بهزاد امیری، با بیان اینکه بیماری در ۱۸ استان از جمله اصفهان، خراسان رضوی، گلستان، سمنان و خوزستان مشاهده شد‌ه است، به خبرگزاری ایلنا گفت: «این بیماری بومی است و هرساله مواردی از ابتلا به این بیماری در این استان‌ها مشاهده می‌شود.»

این مقام وزارت بهداشت انباشت زباله‌ها و فضولات دامی در روستاها را ازعوامل شیوع بیماری خواند و گفت: «اگر هر فردی دچار زخمی شود که بیش از ۱۰ روز طول بکشد و بهبود پیدا نکند، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.»

روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه نیز محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به مشاهده مواردی از بیماری سالک در مناطق روستایی استان تهران، در یک نشست خبری گفت: «اگر سریع اقدام کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم بیماری به‌سرعت کنترل شود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او با بیان اینکه مدیریت سالک در کشور چندبخشی است و سازمان‌های مختلف باید درگیر باشند، گفت: «موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع‌آوری زباله و نخاله‌های ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا هرکدام از این‌ها می‌تواند منبع بیماری سالک در منطقه‌ای باشد که حتی پیش‌ از این هم بیماری در آن‌جا دیده نشده است.»

محمدمهدی گویا درعین‌ حال هشدار داد که اگر اقدام‌ها هماهنگ و در زمان مناسب انجام نشود، بیماری گسترش می‌یابد. او افزود: «ما با یک بیماری مواجه شده‌ایم که کنترل آن نسبت به گذشته به‌سادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال‌ها طول می‌کشد.»

او با اشاره به اینکه این بیماری اغلب در مناطق روستایی استان تهران مشاهده شده است، از ورود استانداری به این موضوع خبر داد اما درباره جزئیات برنامه‌ها برای پیشگیری از شیوع بیماری توضیحی نداد.

طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت استان تهران در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای زندگی می‌کنند، در حالی‌ که به امکانات رفاهی، بهداشتی و حتی آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. در سال‌های اخیر هم‌زمان با گسترش فقر و تنگناهای اقتصادی، جمعیت حاشیه‌نشین تهران افزایش یافت و تعداد زیادی از شهروندان به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه‌های اجاره مسکن به مناطقی پناه برده‌اند که محل انباشت زباله‌ها است.

افزایش تعداد مبتلایان بیماری سالک از آن‌جا که منشا این بیماری آلودگی‌های محیطی است، نشان می‌دهد که هم‌زمان با گسترش فقر در مناطق حاشیه‌نشین، سلامت مردم نیز به مخاطره افتاده است.