توافق شورای همکاری خلیج‌فارس و چین

توافقنامه تجارت آزاد و ایجاد منطقه آزاد تجاری از اهداف توافقنامه اخیر است

ارتقای سطح همکاری‌های عملی برای رویارویی با چالش‌ها هدف بیانیه پایانی چین و شورای همکاری خلیج فارس است- twitter: @GCCSG

در پی مذاکرات بین شورای همکاری خلیج فارس و وزارت خارجه چین، دو طرف توافق کردند تا ارتقای سطح روابط و تجارت آزاد را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش سی ان ان، پس از دیدار نایف الحجراف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین که در جیانگ سو چین برگزار شد، طرفین به توافقی چهار ماده‌ای دست یافتند.

در بیانیه پایانی ضمن تاکید بر «ضرورت برقراری روابط مشارکت راهبردی» بین شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری چین به منظور افزایش و تعمیق زمینه‌های همکاری متقابل و ارتقای سطح همکاری‌های عملی برای رویارویی با چالش‌ها، «توسعه و تامین منافع مشترک» به عنوان هدف نهایی اعلام شده است.

همچنین، در بیانیه پایانی «امضای برنامه اقدام مشترک برای گفتگوهای راهبردی بین شورای همکاری خلیج فارس و چین» که قرار است بین سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۵ انجام شود و هدف آن دستیابی به افق‌های جدید و گسترش زمینه‌های همکاری بین دو طرف است، موضوع دیگری است که بر آن تاکید شده است.

ضرورت تکمیل مذاکرات بر سر «توافقنامه تجارت آزاد بین شورای همکاری و چین و ایجاد منطقه تجارت آزاد بین دو طرف» به منظور ارتقای سطح آزادسازی و تسهیل تجارت و حاکمیت منافع تجاری و اقتصادی دو طرف بخش دیگری است که طرفین آن را راهکار ارتقای همکاری اقتصادی عنوان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت نیز برگزاری چهارمین دور گفتگوی راهبردی بین شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و جمهوری چین در ریاض، به عنوان اقدام بعدی اعلام شد. هدف از این بند در بیانیه نهایی این است که ارتباطات راهبردی بین دو طرف ارتقا یابد تا برنامه‌های توسعه خود را پیگیری و روابط و همکاری‌های شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و جمهوری چین را در آینده برنامه‌ریزی کنند.

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور عربی جنوب خلیج فارس شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت است. نشست سران این شورا از سال ۱۹۸۱ به صورت سالیانه برگزار شده است.

بیشتر از جهان