وضعیت نامعلوم بازداشت‌شدگان اعتراض‌های قزاقستان

فقط در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۷۸ تن دیگر در آلماتی دستگیر شدند و بیش از ۳۰۰ پرونده قضایی جدید گشوده شد

اعتراض‌ها در این کشور پهناور و کم‌جمعیت روز ۲ ژانویه و در‌ پی افزایش شدید قیمت سوخت آغاز شد‌ـ ABDUAZIZ MADYAROV/AFP

در حالی‌ که دولت قزاقستان نزدیک به ۱۲‌هزار معترض را بازداشت کرده است، انبوهی از خویشاوندان و بستگان بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه، مقابل زندان‌ها و بازداشتگاه‌های آلماتی سرگردان‌اند. برخی سردخانه‌ها را جست‌و‌جو می‌کنند تا میان پیکرهای کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر آشنای خود را پیدا کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس فقط در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۷۸ تن دیگر در آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان که شاهد شدیدترین کشمکش‌ها بود، دستگیر شدند و بیش از ۳۰۰ پرونده قضایی جدید گشوده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقابل یکی از ساختمان‌های وزارت کشور که به بازداشتگاهی بزرگ تبدیل شده است، مردی که خود را رنات معرفی می‌کند می‌گوید یک هفته است هرروز به این‌جا می‌آید تا خبری از دوست صمیمی‌اش جان‌دوست نقیبویچ بگیرد. او می‌گوید جان‌دوست که برای او همچون برادر است، روز ۴ ژانویه در تظاهراتی مسالمت‌آمیز بازداشت شد. رنات به آسوشیتدپرس می‌گوید: «او ابتدا جای دیگری بود. سپس به ما گفتند در این ساختمان وزارت کشور است. از ۶ ژانویه هرروز به این‌جا می‌آییم و نمی‌دانیم زنده است یا نه.»

به گفته مدافعان حقوق بشر، مقام‌ها درخواست بستگان یا وکلا برای دیدار با بازداشت‌شدگان را رد می‌کنند و اطلاعات بسیار کمی درباره بازداشت‌شدگان در دسترس است.

اعتراض‌ها در این کشور پهناور و کم‌جمعیت روز ۲ ژانویه و در‌ پی افزایش شدید قیمت سوخت آغاز شد و سراسر کشور را فرا گرفت. این اعتراض‌ها به‌سرعت به اعتراض‌های ضد‌حکومتی تبدیل شد که نارضایتی عمیق مردم از حکومت را نشان می‌داد. دولت وضعیت فوق‌العاده اعلام و از کشورهای هم‌پیمان خود به رهبری روسیه نیروی نظامی کمکی درخواست کرد.

رئیس‌جمهوری قزاقستان برای فرونشاندن اعتراض‌ها به پلیس این کشور دستور داد به معترضان شلیک کنند. او معترضان را تروریست‌های موردحمایت بیگانگان خواند، بدون اینکه سند و مدرکی درباره ادعای خود منتشر کند.

بیشتر از جهان