دادگاه کاوه افراسیابی دوباره به تعویق افتاد

دولت بایدن برای سومین‌بار محاکمه کاوه لطف‌الله افراسیابی متهم به لابی‌گری برای جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداخت

عکس اسکرین شات از روی ویدیو

دولت بایدن برای سومین‌بار محاکمه کاوه لطف‌الله افراسیابی متهم به لابی‌گری برای جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداخت و به نگرانی‌ها از احتمال دخیل شدن این پرونده در گفت‌وگوهای هسته‌ای با تهران دامن زد.

به گزارش تارنمای «واشنگتن فری بیکن»، وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۱ ژانویه، از به تعویق افتادن دوباره دادگاه کاوه لطف‌الله افراسیابی خبر داد.

این شهروند ایرانی که اقامت دایم ایالات متحده آمریکا را دارد، سال گذشته متهم شد که عامل ثبت نشده حکومت جمهوری اسلامی ایران در خاک ایالات متحده است.

دادگاه افراسیابی در سال گذشته دو بار به تعویق افتاده بود و جمهوری‌خواهان نگرانند که دولت بایدن از پرونده او برای نرم کردن دولت ایران در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا به «فری بیکن» گفت، افراسیابی از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار نیست و ادعا کرده است که این وضعیت کار آماده کردن دفاعیه را بر او سخت کرده‌ است، «درنتیجه تقاضا کرد وقت بیشتری در اختیار او قرار بگیرد و ما درخواست وی را رد نکردیم.»
به گفته این مقام، هنوز زمان تازه‌ای برای برگزاری دادگاه تعیین نشده است.

در اکتبر ۲۰۲۱ و پس از آن که دادگاه افراسیابی دومین بار به تعویق انداخته شد، گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به دولت بایدن نگرانی خود را از این که جمهوری اسلامی ایران از پرونده افراسیابی به عنوان ابرازی سیاسی برای گفت‌وگوهای پشت پرده استفاده کند، مطرح کردند.
اکنون با تعویق دگرباره دادگاه، این نگرانی‌ها دوباره طرح می‌شوند.

«آمریکایی‌های ایرانی‌تبار برای آزادی» که یک گروه مردم‌نهاد و مخالف جمهوری اسلامی است و با کنگره آمریکا در این باره همکاری می‌کند، در بیانیه‌ای به اقدام وزارت دادگستری دولت بایدن واکنش نشان داد.

این گروه در بیانیه خود از آمریکایی‌ها خواسته است که نگران تحولات اخیر باشند، و ابراز امیدواری کرده است که «آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، به سود افراسیابی در کار وزارت دادگستری مداخله نکنند.»
این گروه خواسته است که دادگاه ظرف ۳۰ روز آینده برگزار شود.

افراسیابی در ژانویه ۲۰۲۱ با این اتهام روبه‌رو شد که در پوشش یک دانشگاهی بی‌طرف، وظیفه تبلیغات به نفع جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.  نوشته‌های او در نشریاتی همچون نیویورک تایمز، بوستون‌گلوب، واشنگتن پست، و … منتشر می‌شد.

افراسیابی در حالی خود را یک پژوهشگر دانشگاهی معرفی می‌کرد که در خفا از سوی دیپلمات‌های ایرانی که در سازمان ملل مستقرند، استخدام شده بود. او از سال ۲۰۰۷ مبلغ ۲۶۵ هزار دلار از مقامات ایرانی دریافت کرده است و بیمه درمانی او را نیز نمایندگی ایران در سازمان ملل برعهده داشت.