«یوتیوبر» افغان به دلیل پوشش اعتراضات پنجشیر بازداشت شد

فیصل مدرس برای کانال یوتیوب «دوست‌داران کابل» کار می‌کرد

فیصل مدرس برای کانال یوتیوب «دوست‍داران کابل» که بیش از ۲۴۳ هزار دنبال‌کننده دارد، گزارش تهیه می‌کرد- عکس از کانال یوتیوب دوستداران کابل

پنجشنبه گذشته، ۱۶ دی، طالبان فیصل مدرس، «یوتیوبر» افغان را با ترفندی به دام انداختند و بازداشت کردند. فیصل مدرس در آخرین مورد، ویدیویی از سخنرانی یک زن در تجمع اعتراضی مردم پنجشیر را در کانال یوتیوب «دوستداران کابل» (Kabul Lovers) منتشر کرد. خانواده فیصل دلیل بازداشت او را نشر همان ویدیو عنوان می‌کنند و می‌گویند از زمان بازداشت او تاکنون، هیچ اطلاعی در مورد وضعیت او به‌دست نیاورده‌اند. 

فیصل مدرس از مدت‌ها پیش برای کانال یوتیوب «دوست‍داران کابل» که بیش از ۲۴۳ هزار دنبال‌کننده دارد، گزارش تهیه می‌کرد. او در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱، گزارشی از اعتراض مردم پنجشیر به کشته شدن یک جوان پنجشیری به‌دست طالبان، تهیه کرد که در همان کانال منتشر شد. در آن گزارش ویدیویی، دختر جوانی نیز با صدای بلند در میان مردم سخنرانی می‌کند و از کشتار مردم غیرنظامی به‌دست طالبان انتقاد می‌کند.

آن ویدیو که واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت، حال برای فیصل مدرس دردسرساز شده است. یک عضو خانواده فیصل به شرط فاش نشدن نام خود، به ایندیپندنت فارسی گفت که فیصل پس از انتشار آن ویدیو، تماس‌ها و پیام‌های تهدید‌آمیز دریافت کرد، تا حدی که تصمیم گرفت به کارش در آن کانال یوتیوبی پایان دهد.

فیصل مدرس همچنین از شماری از افراد در خارج و داخل از افغانستان کمک‌های مالی دریافت می‌کرد و آن مبالغ ‌را بین نیازمندان توزیع می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 عضو خانواده فیصل می‌گوید: «صبح روز پنجشنبه فیصل از یک شماره ناشناس تماسی دریافت کرد که به او گفت برای دریافت  ۲۰۰هزار افغانی کمک خیریه و توزیع آن در میان نیازمندان، به منطقه شهرنو کابل برود. فیصل هم با سه همکارش به آنجا رفتند، اما نزدیک رستوران جمیرا در شهرنو کابل، از سوی طالبان محاصره و بازداشت شدند.»

طالبان عصر همان روز یکی از همکاران فیصل را از بند رها کردند، اما از سرنوشت فیصل و دو همکار دیگرش اطلاعی در دست نیست. خانواده فیصل می‌گویند که فقط یک بار تماسی از سوی طالبان دریافت کرده‌اند که به آنان گفته است، «فیصل نزد ماست نگران نباشید.»

بازداشت‌های طالبان معمولا به شیوه‌های غیرقانونی و شبیه آدم‌ربایی صورت می‌گیرد و فرد بازداشت‌شده در جریان بازجویی از حقوق اولیه خود، از جمله ملاقات یا تماس با خانواده، نیز محروم است. یک عضو خانواده فیصل تایید کرد که تا کنون موفق نشده‌اند با فیصل صحبت، یا او را ملاقات کنند. هیچ منبعی نیز از چگونگی وضعیت و سلامتی او به آنان اطلاعی نداده است.

بازداشت افراد به دلیل انتقاد از کارکرد طالبان یا اعتراض به وضعیت موجود در افغانستان، اندک‌اندک به یک رویه عادی و روزمره بدل می‌شود. بازداشت فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل و تحلیل‌گر مسایل سیاسی افغانستان، به دلیل نقد کارکرد طالبان در یک برنامه تلویزیونی، بازداشت زنان و مردان معترض به سلب حق آموزش و کار زنان در مزارشریف، بازداشت و ضرب وجرح خبرنگاران به دلیل پوشش اعتراضات خیابانی، و پرونده‌های دیگری از این دست، مواردی است که طالبان از زمان تسلط‌ یافتن بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا کنون، در کارنامه‌ خود دارند.