برج سانفرانسیسکو سالی ۷.۵ سانتی‌متر کج می‌شود

برج مسکونی و مجلل میلنیوم تاکنون حدود ۶۵ سانتی‌متر از مرکز ثقل خود منحرف شده است

این ساختمان ۵۸ طبقه‌ در مرکز منطقه مالی شهر واقع شده و ۱۹۷ متر ارتفاع داردــ JUSTIN SULLIVAN/ GETTY IMAGES VIA AFP

برجی در سانفرانسیسکو در حال فرونشست است و سالی ۷.۵ سانتی‌متر کج می‌شود، و مهندسان در تکاپوی یافتن راه‌حلی برای این مشکل‌اند.

ساختمان مسکونی و مجلل برج میلنیوم (Millenium) هم‌اکنون حدود ۶۰ سانتی‌متر از مرکز ثقل خود منحرف شده است. طبق گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی بی اریا (NBC Bay Area)، روز پنجشنبه  ۶ ژانویه، رونالد همبرگر، مهندس سازه، در جلسه شورای شهر جزئیات راه‌‌حل روزآمدی برای تعمیر شالوده این ساختمان ارائه کرد.

این ساختمان ۵۸ طبقه‌ واقع در مرکز منطقه مالی شهر که ارتفاع آن ۱۹۷ متر است، در سال ۲۰۰۹ به بهره‌برداری رسید و اکنون ۶۶ سانتی‌متر به سمت شمال غرب کج شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۶، به ساکنان این برج گفته بودند که نشست آن در خاک نایکنواخت‌تر از آن است که پیش‌بینی شده بود. طبق گزارش شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز در همان سال، سازندگان پیش‌بینی کرده بودند که فرونشست ساختمان تا سال ۲۰۲۸ حداکثر ۱۳.۹ سانتی‌متر باشد.

این آسمان‌خراش در کنار مرکز گذرگاهی سِیلزفورس، یک پایانه اتوبوس، و محل احتمالی ایستگاه پایانی شبکه راه‌آهن پرسرعت کالیفرنیا قرار دارد که در دست احداث است.

به نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای جلوگیری از فرونشست و کج شدن این ساختمان، وضعیت را بدتر کرده است. مهندسان تابستان گذشته کار خود را متوقف کردند تا «مشخص کنند چرا جابه‌جایی شالوده ساختمان افزایش یافته است و چگونه می‌توان جلو آن را گرفت».

آقای همبرگر در جلسه روز پنجشنبه پیشنهاد کرد که تعداد تیرهای پشتیبان زیر برج را از ۵۲ به ۱۸ عدد کاهش دهند تا «افزایش فرونشست به حداقل برسد».

مهندسان ماه گذشته در نامه‌ای به مدیر برج میلنیوم گفتند که یافتن راه‌حلی جدید و سریع‌تر ضروری است، زیرا «ارتعاش‌های ناشی از نصب شمع در خاک و خاک‌برداری ناخواسته اضافی هنگام نصب تیرپایه» فرونشست ساختمان را بدتر کرده است.

آقای همبرگر گفت که تیرهای پایه در بسترسنگی واقع در ۷۶ متری زیر برج نصب خواهند شد و از میان خاک رس و ماسه عبور می‌کنند که به‌سرعت فشرده دارد می‌شود.

آقای همبرگر در سندی که به پرسش‌های مطرح‌شده‌ پاسخ می‌دهد، گفت اگر بخواهیم بیش‌ از ۱۸ تیرپایه نصب کنیم، «زمان‌بندی ساخت‌و‌ساز افزایش خواهد یافت و ساختمان در این مدت اندکی بیشتر فرونشست می‌کند و کج‌ می‌شود».

او افزود: «نظر کارشناسی ما این‌ است که با توجه به فرونشست بیشتری که رخ می‌دهد و مزیت‌هایی که به دست می‌آید، نصب ۱۸ تیرپایه  راهکار بهینه‌ای است.»

بررسی طرح ارتقای تیرپایه‌ها نشان می‌دهد که  تابستان گذشته، خاک‌برداری شش تیرپایه موجود و تزریق دوغاب برای مقابله با فرونشست خاک، باعث یک تا چهار روز تاخیر شد. این تاخیر برخلاف قرارداد بود و «می‌تواند دلیل خوبی برای نشست و کج شدن به‌نسبت سریع ساختمان هنگام نصب تیرپایه در ماه اوت باشد».

داگلاس المتس، سخنگوی انجمن مالکان خانه‌های برج میلنیوم، در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت که طرح پایه‌گذاری جدید نمی‌تواند از فرونشست ساختمان جلوگیری کند، «مگر آن که پایه‌ها به بستر سنگی برسند و به شالوده متصل شوند، و این کار در اواخر امسال انجام خواهد گرفت».

اداره نظارت بر ساخت وساز سان‌فرانسیسکو(اس.اف.دی.بی.آی) روز پنجشنبه ۶ ژانویه، با ارسال نامه‌ای به انجمن برج میلنیوم اعلام کرد که طرح نصب ۱۸ تیرپایه تصویب شده است و «از قرارگیری میزان فرونشست و کجی در محدوده ایمن راضی‌اند، و از پیشنهاد آقای همبرگر برای ادامه عملیات مقاوم‌سازی با استفاده از روال‌های نصب بهینه حمایت می‌کنند».

اداره نظارت بر ساخت وساز می‌گوید که بعد از نصب هر تیرپایه، عملیات بازرسی انجام خواهند داد.

© The Independent

بیشتر از جهان