دردسرهای یک افشاگر

ادوراد اسنودن «عاشق» این است که از فرانسه پناهندگی بگیرد

FREDERICK FLORIN / AFP

«حفاظت از افشاگران اقدامی متخاصم نیست».

ادوارد اسنودن افشاگر گفته است عاشق این است که از طرف ریاست‌جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، به او پشنهاد اعطای پناهندگی داده شود.

آقای اسنودن که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی ایالات متحده مشغول به کار بود از زمان افشای برنامه‌های نظارتی آژانس‌های اطلاعاتی امریکا در تبعید در روسیه زندگی می‌کند حالا در مصاحبه‌ای با ایستگاه رادیویی فرانس اینتر (France Inter)  گفته «عاشق» این است که ببیند آقای مکرون با اعطای پناهندگی به او شرایط زندگی در فرانسه را برای او مهیا کند. 

با این وجود او اضافه کرد آرزویش این است که ببیند روزی تمام افشاگران به طور کلی از حفاظت و امنیت برخوردار باشند.

او گفت یکی از«غم‌انگیز‌ترین بخش‌های داستان او این است که تنها مکانی که برای پناهندگی افشاگران امریکایی موجود است نه اروپا بلکه روسیه است».

«اسنودن» با اشاره به این که او در سال ۲۰۱۳ و زمان ریاست جمهوری «فرانسیس اولاند» نیز برای پناهجویی در فرانسه اقدام کرده بود، اضافه کرد: «ماجرا درباره فرانسه نیست، درباره اروپا است، درباره جهان و درباره کل این سیستم است. حفاظت از افشاگران اقدامی متخاصم نیست. پذیرش کسی مانند من اعلام حمله علیه امریکا نیست».

به اشتراک‌گذاری اسناد اطلاعاتی محرمانه توسط آقای اسنودن، بزرگ‌ترین افشای مدارک محرمانه در تاریخ ایالات متحده است. 

این اسناد شامل ۴۱ صفحه پاورپوینت بود که برنامه آژانس امنیت ملی ایالات متحده برای استخراج داده‌های شهروندان را در طرح نظارتی گسترده‌ای فاش می‌کرد.

اسم رمز این برنامه پریسم (PRISM)‌ بود، و طی این طرح نظارتی گسترده، آژانس امنیت ملی ایالات متحده به جمع‌آوری اطلاعات ارتباطات شهروندان از شرکت‌های بزرگ فراهم‌آورنده اینترنت این کشور دست برده بود. 

اسنودن اول در سال ۲۰۱۳ به هنگ کنگ گریخت تا این مدارک را افشا کند و بعد از آن راهی روسیه شد که به او پناهندگی داده بود.

گرچه اقدامات او توسط بسیاری از فعالان مدنی اقدامی قهرمانانه در نظر گرفته شده، مقامات امریکایی خواهان محاکمه آقای اسنودن هستند.

در دولت باراک اوباما، وزارت دادگستری آمریکا پاسپورت او را باطل کرد و دو اتهام بر اساس قانون جاسوسی را به او نسبت داد، همچنین او به سرقت اموال دولتی متهم شد.

رییس‌جمهور کنونی، آقای دونالد ترامپ پیش از به قدرت رسیدن، خواستار اعدام آقای اسنودن شده بود و از همان زمان به بعد هم سیاست سخت‌گیرانه‌ای علیه افشاگران دارد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان