​​​​​​​تصویر زنان پیشرو آمریکایی روی سکه ۲۵ سنتی

مردم از سراسر آمریکا پیشنهادهای خود را به موزه ملی تاریخ زنان فرستادند

روی دیگر سکه‌ها همچنان چهره رئیس‌جمهور جورج واشنگتن را بر خود خواهد داشت-American Women Quarters™ Program

امسال تصاویری از زنان تأثیرگذار در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا روی سکه‌های ۲۵ سنتی (کوارتر) نقش خواهد بست.

ضرابخانه ایالات‌متحده آمریکا در سال جاری به‌عنوان بخشی از یک برنامه چهارساله‌ تجلیل از کمک‌ها و فداکاری‌های زنان در ایالات‌متحده، ضرب و پخش سکه‌های ۲۵ سنتی یا کوارتر را با تصویری از پنج زن پیشرو آغاز خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان گروه متنوعی از زنانی که مورد تجلیل قرار می‌گیرند، می‌توان به یک شاعر و فعال حقوق مدنی مشهور، اولین زن آمریکایی در فضا، اولین ستاره سینمای چینی آمریکایی، اولین زن رئیس قبیله مردمان چروکی و اولین زنی که به‌عنوان سرپرست مدارس دولتی سانتافه خدمت کرد، اشاره کرد.

ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری، دراین‌باره گفت:«هر بار که پول خود را دوباره طراحی می‌کنیم، این شانس را داریم که در مورد کشورمان چیزی بگوییم؛ اینکه چه چیزی را ارزش می‌دانیم و چگونه پیشرفت کرده‌ایم. من بسیار مفتخرم که این سکه‌ها از فداکاری‌های برخی از برجسته‌ترین زنان آمریکا از جمله مایا آنجلو تجلیل و قدردانی می‌کنند.»

مایا آنجلو

اولین سکه‌های این مجموعه که در این ماه برای توزیع در بین عموم به فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) ارسال‌شده است، تصویر مایا آنجلو، نویسنده و شاعر، بازیگر و فعال اجتماعی را بر خود دارد. آنجلو با زندگینامه خود با عنوان «من می‌دانم چرا پرنده در قفس می‌خواند» به شهرت رسید. او در ادامه بیش از دوازده اثر پرفروش و موفق مجموعه شعر، داستانی و غیرداستانی منتشر کرد.

در سال ۱۹۹۳ آنجلو در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بیل کلینتون، «در نبض صبح» را خواند و نخستین زن و نخستین آفریقایی-آمریکایی شد که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شعر می‌خواند.

مایا آنجلو به درخواست دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور به عنوان هماهنگ‌کننده رهبری کنفرانس مسیحی‎های جنوب خدمت کرد. آنجلو همچنین در نمایش‌هایی در برادوی نیز روی صحنه رفت.

سالی راید

انتظار می‌رود که عرضه عمومی سکه‌های کوارتری که تصویر سالی راید، اولین زن آمریکایی که به فضا رفت را بر خود دارند در ماه فوریه آغاز شود.

راید در سال ۱۹۸۳ برای مأموریت شش‌روزه خود در فضا با شاتل چلنجر سفر کرد و به‌این‌ترتیب تبدیل به اولین زن و در ۳۲ سالگی، جوان‌ترین آمریکایی در فضا در آن زمان شد. این اولین پرواز از دو پرواز به فضا با شاتل برای راید بود که در سال ۱۹۸۷ ناسا را ترک کرد.

راید در ادامه کار خود را بر آموزش جوانان متمرکز کرد، شش کتاب علمی تألیف کرد و همچنین سازمانی را به راه انداخت که بر الهام بخشیدن به جوانان در STEM متمرکز بود.

او در سال ۲۰۱۲ بر اثر سرطان درگذشت.

ویلما من‌کیلر

کوارترهایی که تصویر ویلما من‌کیلر، اولین زن رئیس قبیله مردمان چروکی و فعال حقوق زنان را بر خود دارند از بهار امسال عرضه خواهند شد.

من‌کیلر دپارتمان توسعه جامعه را برای مردم چروکی تأسیس کرد که بر بهبود مسکن و آب تمرکز داشت. در سال ۱۹۸۳ او در انتخابات رئیس قبیله پس از رئیس راس سوییمر دوم شد و این پیروزی او را به اولین زن معاون رئیس مردمان چروکی تبدیل کرد.

او در سال ۱۹۸۷ به عنوان رئیس قبیله انتخاب شد و در سال ۱۹۹۵ سمت خود را ترک کرد. در سال ۱۹۹۸ مدال آزادی ریاست جمهوری به ویلما من‌کیلر اعطا شد.

نینا اوترو-وارن

سکه‎های ۲۵ سنتی با تصویر نینا اوترو-وارن تابستان امسال توزیع خواهند شد.

اوترو وارن یکی از رهبران جنبش حق رأی برای زنان در نیومکزیکو بود و رهبری تلاش‌ها برای تصویب اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی برای به رسمیت شناختن حق رأی زنان را بر عهده داشت.

او در طول تلاش‌های خود اصرار داشت که متون ادبی به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی منتشر شود. اوترو-وارن همچنین اولین زنی بود که از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۹ به‌عنوان سرپرست مدارس دولتی سانتافه خدمت کرد، جایی که علیرغم دستور فدرال بر تدریس انحصاری انگلیسی، از تدریس زبان اسپانیایی و انگلیسی در مدارس دفاع کرد. او همچنین از منتقدان سیستم مدارس دولتی بومیان آمریکایی بود و در راستای بهتر شدن شرایط تلاش می‌کرد.

آنا می ونگ

۲۵ سنتی‌های سه‌ماهه پایانی به‌عنوان بخشی از مجموعه امسال، تصویر آنا می ونگ را به نمایش می‌گذارند که اولین ستاره سینمای چینی-آمریکایی در هالیوود محسوب می‌شود. ونگ در بیش از ۶۰ فیلم ظاهر شد، از جمله یکی از اولین فیلم‌های رنگی سینما و به شهرت جهانی دست یافت. در سال ۱۹۵۱ او همچنین نخستین آسیایی-آمریکایی بود که یک برنامه تلویزیونی را در ایالات‌متحده رهبری و اجرا کرد.

 فرآیند گزینش

سال گذشته وب‌سایت موزه ملی تاریخ زنان صفحه‌ای را راه‌اندازی کرد که به مردم اجازه می‌داد اسامی زنانی را که می‌خواهند مورد تجلیل قرار گیرند، برای این وب‌سایت ارسال کنند. بیش از ۱۱۰۰۰ نام در طول چهار ماه ارسال شد.

علاوه بر این توصیه‌ها ضرابخانه فهرستی را با همکاری گروه‌های دیگری مانند بنیاد تاریخ‌زنان آمریکایی اسمیتسونین، موزه ملی تاریخ زنان و گروه زنان دو حزبی کنگره تهیه کرد.

هدف این است که روی این سکه‌ها زنانی حضور داشته باشند که در زمینه‌های مختلف از جمله حق رای، حقوق مدنی، لغو برده‌داری، سیاست، علوم انسانی، علم، فضا و هنر مشارکت داشته‌اند. این تلاش همچنین با هدف انتخاب زنان از پیشینه‌های مختلف نژادی، قومی و جغرافیایی انجام می‌شود. همچنین هیچ زنی که هنوز در قید حیات بود را نمی‌شد انتخاب کرد.

برنامه سکه‌های کوارتر با تصویر زنان آمریکایی تا سال ۲۰۲۵ با انتشار حداکثر پنج سکه در هر سال ادامه خواهد داشت.

قانون ایجاد این برنامه برای بزرگداشت اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی که به زنان حق رای می‌دهد توسط باربارا لی، نماینده کنگره از کالیفرنیا در سال ۲۰۱۹ معرفی، در سال ۲۰۲۰ تصویب و در ژانویه ۲۰۲۱ به قانون تبدیل شد.

درحالی‌که هر یک از پنج ۲۵ سنتی امسال از یک زن برجسته آمریکایی تجلیل می‌کنند، روی دیگر سکه‌ها همچنان چهره رئیس‌جمهور جورج واشنگتن را بر خود خواهد داشت.

بیشتر از جهان