نگرانی سازمان ملل از اقدام حوثی‌ها برای «نظامی‌ کردن» بندرگاه‌های حدیده

حوثی‌ها موشک‌های بالیستیک ایران را از طریق بندر حدیده دریافت می‌کنند

بندر حدیده اصلی‌ترین راه رساندن کمک‌های غذایی و دارویی به مردم یمن است و نظامی شدن آن می‌تواند در این امر اختلال جدی ایجاد کند- AFP

نمایندگی سازمان ملل متحد برای حمایت از توافق حدیده در یمن روز سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰، درباره اقدام حوثی‌ها برای «نظامی‌ کردن» بندرگاه حدیده در سواحل دریای سرخ در غرب یمن ابراز نگرانی کرد. این در حالی است که در تاریخ سوم ژانويه، برابر با ۱۳ دی‌ماه، شبه‌نظامیان حوثی کشتی «روابی» با پرچم امارات متحده عربی را در جنوب دریای سرخ در نزدیکی شهر حدیده ربودند.

در همین حال، ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن هم اعلام کرد که توقیف کشتی روابی توسط شبه‌نظامیان حوثی «دزدی دریایی» بوده و تایید کرد که کشتی یادشده تجهیزات پزشکی حمل می‌کرده است.

از سوی دیگر، نمایندگی سازمان ملل متحد با تاکید بر آمادگی خود برای رسیدگی به نگرانی‌های ناشی از نظامی کردن بندرگاه‌های یمن، اجرای روش‌های بازرسی دقیق بندرگاه‌ها را خواستار شد و افزود که بررسی این مسئله، بخشی از ماموریت این نمایندگی است.

نمایندگی سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد که با توجه به گسترش دامنه جنگ و خشونت در یمن، بندرگاه‌های این کشور اهمیت بیشتری یافته‌اند، زیرا در حال حاضر تنها با استفاده از همین بندرگاه‌ها می‌توان میلیون‌ها شهروند یمنی را از فقر و بیماری نجات داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان خواستار اولویت‌بخشی به حفظ ویژگی غیرنظامی زیرساخت‌ها و تاسیسات عمومی از جمله بندرگاه‌ها شد تا مردم یمن از این بیش، در فقر و محرومیت گرفتار نشوند و در انزوای بیشتر قرار نگیرند.

ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن هم روز شنبه (۱۸ دی‌ماه) اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی با حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران از بندر حدیده و بندر صلیف برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند. بنا بر اعلام این ائتلاف، شبه‌نظامیان حوثی موشک‌های بالیستیک ایران را از طریق بندر حدیده تحویل می‌گیرند.

در همین حال، امارات متحده عربی در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد، آزادی فوری کشتی ربوده شده روابی در دریای سرخ را خواستار شد. در نامه‌ای که لانا نسیبه، نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت فرستاده، آمده است که خدمه این کشتی ۱۱ نفر از ملیت‌های مختلف‌ شامل هفت نفر از هند و چهار تن دیگر اتباع کشورهای اتیوپی، اندونزی، برمه و فیلیپین‌اند.

در این نامه همچنین خاطرنشان شده است که ربودن کشتی روابی اولین اقدام تهدید‌آمیز در دریای سرخ نیست که حوثی‌ها مرتکب می‌شوند؛ بلکه شبه‌نظامیان حوثی پیش از این نیز حداقل سه کشتی تجاری دیگر را تعقیب و توقیف کرده‌اند. علاوه بر این‌، شبه‌نظامیان حوثی تاکنون به ۱۳ کشتی تجاری در نزدیکی سواحل یمن حمله کرده‌اند.

بیشتر از جهان