کمک‌ ۳۰۸ میلیون دلاری آمریکا به مردم افغانستان

کاخ سفید اعلام کرد دولت ایالات‌متحده یک‌میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ نیز به افغانستان می‌فرستد

سازمان ملل متحد ماه گذشته هشدار داد با فرارسیدن فصل سرما، ۲۳ میلیون تن در افغانستان با خطر گرسنگی روبرو می‌شوند- MOHD RASFAN / AFP

ایالات‌متحده آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۱ ژانویه اعلام کرد بیش از ۳۰۸ میلیون دلار کمک بشردوستانه به افغانستان ارسال می‌کند تا از مردمی که تحت حاکمیت طالبان با فروپاشی اقتصادی روبرو شده‌اند، پشتیبانی کند.

کاخ سفید اعلام کرد دولت ایالات‌متحده یک‌میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ نیز به افغانستان می‌فرستد. افغانستان نه‌تنها همانند دیگر کشورهای جهان با همه‌گیری کرونا مواجه است بلکه پس از سقوط دولت پیشین این کشور و‌ قدرت گرفتن دوباره طالبان، گرسنگی گسترده و فروپاشی ساختار اقتصادی مردم را تهدید می‌کند.

سازمان ملل متحد و گروه‌های امدادرسان بارها هشدار داده‌اند که نزدیک به ۴۰میلیون نفر از مردم این کشور در وضعیت فاجعه‌باری قرار دارند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده است کمک‌های بشردوستانه مستقیما برای مردم افغانستان فرستاده خواهد شد و ایالات‌متحده آمریکا بزرگ‌ترین یاری‌رسان در افغانستان باقی خواهد ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده آمریکا این کمک‌ها را برای آسیب‌پذیرترین مردم افغانستان که شامل دختران و زنان، اقلیت‌ها و توان‌خواهان می‌شود حیاتی خوانده است. بر اساس بیانیه این سازمان کمک‌های ارسالی شامل مواد خوراکی، تجهیزات بهداشتی و درمانی و نیز تیم‌های پزشکی و پرستاری سیار می‌شود. همچنین برنامه‌های ویژه زمستانی همچون کمک‌های نقدی اضطراری، سرپناه‌های موقت، بخاری، پتو و لباس گرم بخشی از این کمک‌ها را تشکیل می‌دهد. پشتیبانی ترابری و تدارکاتی برای اطمینان از اینکه دورافتاده‌ترین نقاط افغانستان نیز به مددکاران و تدارکات حیاتی دسترسی داشته باشند از دیگر بخش‌های این کمک‌ها است.

واشینگتن و متحدان غربی این کشور در تلاش‌اند تا با دور زدن طالبان به مردم افغانستان کمک کنند. بسیاری از کشورهایی که طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند برنامه‌های کمک‌رسانی خود به افغانستان را که دولت این کشور به آن‌ها بسیار وابسته بود، قطع کردند. همچنین میلیاردها دلار دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور و عمدتا در ایالات‌متحده آمریکا مسدود شد.

برنامه جهانی غذا (سازمان ملل متحد) ماه گذشته هشدار داد با فرارسیدن فصل سرما، ۲۳ میلیون تن در افغانستان با خطر گرسنگی روبرو می‌شوند.

بیشتر از جهان