بلومبرگ: افزایش خرید نفت ارزان ایران و ونزوئلا توسط چین

چین در سال گذشته ۳۲۴ میلیون بشکه نفت خام از ایران و ونزوئلا  وارد کرده است که ۵۳ درصد بیش از سال ۲۰۲۰ است

تصویری از انتقال کشتی به کشتی نفت از تانکر متعلق به ایران که یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها به‌شمار می‌رود-HANDOUT / Indonesia Coast Guard / AFP

چین در سال ۲۰۲۱ واردات نفت خام از ایران و ونزوئلا را دو برابر کرد و بیشترین سود را در سه سال گذشته از قبل تحریم‌های آمریکا کسب کرد.

به گزارش بلومبرگ بررسی فرآوری‌های نفت خام در این بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان نشان می‌دهد، چین در سال گذشته ۳۲۴ میلیون بشکه نفت خام از ایران و ونزوئلا  وارد کرده است که ۵۳ درصد بیش از سال ۲۰۲۰ است.

خریداران چینی، به‌ویژه پالایشگاه‌های خصوصی، از سیاست سخت‌گیرانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا سود بردند. درحالی‌که همتایان آن‌ها در کشورهای دیگر آسیایی به خرید نفت از این دو کشور پایان دادند، اما پالایشگاه‌های خصوصی چینی همچنان به خرید نفت ادامه می‌دهند. این خطر که شرکت‌های غیر آمریکایی ممکن است به دلیل سرپیچی از تحریم‌ها دسترسی به سیستم مالی آمریکا را از دست بدهند و یا دارایی‌ آن‌ها در آمریکا مسدود شود، این پالایشگاه‌های خصوصی را از ادامه خرید منصرف نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محموله‌های فراوان فروخته نشده، قیمت‌های در حال افزایش بازار رسمی و صدور سهمیه‌های بیشتر واردات نفت خام از سوی دولت چین، پالایشگاه‌های خصوصی را تشویق می‌کند تا نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا بخرند. این خریدها معمولا در اطلاعات رسمی گمرکی ثبت نمی‌شوند.

انوپ سینگ، یک پژوهشگر نفت‌کش‌ها و کشتی‌رانی، می‌گوید: «افزایش خرید، نخست به دلیل افزایش قیمت نفت خام ایجاد شد زیرا نفت خام ایران تا ۱۰ درصد ارزان‌تر درمی‌آمد. همچنین ایالات‌متحده که در پی توافق هسته‌ای با ایران است، اجرای تحریم‌ها را همچون گذشته سفت‌وسخت نمی‌گیرد.»

به گفته این پژوهشگر نفت‌های تحریمی معمولا با کشتی‌های قدیمی حمل می‌شوند که استانداردهای حمل امروزی نفت را ندارند و درنتیجه هزینه‌ها بازهم کاسته می‌شود. نفت ایران و ونزوئلا معمولا بانام نفت عمان و مالزی فروخته می‌شوند. بر طبق آمار رسمی، چین از دسامبر ۲۰۲۰ هیچ نفتی از ایران نخریده است اما واردات نفت این کشور از عمان و مالزی افزایش یافته است.

افزایش تقریبا ۵۰ درصدی بهای نفت در بازارهای جهانی در طول سال گذشته باعث شده است بشکه‌های ارزان تحریمی جذاب‌تر شوند.

اما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا در سنگاپور، بر این نکته تاکید می‌کند که قیمت نفت تحریمی همیشه ارزان‌تر است و قیمت پایین‌تر برای پالایشگاه‌های خصوصی همیشه تعیین‌کننده است.

بیشتر از اقتصاد