فیض‌الله جلال پس از چهار روز، از بازداشت طالبان آزاد شد

حسینا جلال، دختر فیض‌الله جلال، در توییت کوتاهی آزادی پدرش را تایید کرد

جلال در سلامت کامل است و آثار شکنجه در بدنش دیده نشده است- عکس: صفحه فیسبوک دکتر مسعوده جلال

سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، منابع نزدیک به فیض‌الله جلال،‌‌ استاد دانشگاه کابل و تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان که از چهار روز پیش در بازداشت طالبان بود، از آزادی او خبر دادند. جلال چهار روز پیش به دلیل انتقاد از عملکرد طالبان در یک برنامه تلویزیونی بازداشت شد.

شهریور مرادیان، از نزدیکان جلال، به ایندیپندنت فارسی گفت روز سه‌شنبه، جمعی از بزرگان برای دادخواهی به وزارت داخله (کشور) طالبان رفتند و خواستار رهایی جلال شدند. او افزود: «پس از مذاکرات و پادرمیانی بزرگان قومی، طالبان استاد جلال را از بند رها کردند. او اکنون در خانه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مرادیان، جلال در سلامت کامل است و آثار شکنجه در بدنش دیده نشده است.

در همین حال، حسینا جلال،‌‌ دختر فیض‌الله جلال، نیز در توییت کوتاهی آزادی پدرش را تایید کرد.

شهریور مرادیان عامل اصلی رهایی جلال را واکنش‌های افراد و سازمان‌های بین‌المللی و نیز دادخواهی زنان و مردان در داخل افغانستان دانست.

فیض‌الله جلال ظهر روز شنبه ۱۸ دی‌ماه، در خانه‌اش در محله مکروریان شهر کابل بازداشت شد. خانواده‌اش گفتند که طالبان هنگام بازداشت، او را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و به او بی‌‌احترامی کردند. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در مدت چهار روزی که او در بازداشت بوده‌، طالبان حق ملاقات با او را به خانواده‌اش نداده است.

فیض‌الله جلال که در حکومت‌های پیشین افغانستان نیز از منتقدان سرسخت سیاست‌های جاری در افغانستان بود، پس از تسلط طالبان نیز در یک برنامه تلویزیونی، از طالبان به‌صراحت انتقاد کرد و آنان را به بی‌کفایتی در جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان متهم کرد. پس‌ از آن، یک صفحه جعلی در توییتر پیام‌هایی از او در نقد طالبان منتشر کرد که مقام‌های طالبان آن را دلیل بازداشت فیض‌الله جلال عنوان کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، پس از بازداشت فیض‌الله جلال، او را به تحریک مردم علیه طالبان متهم کرد.