واکسن اومیکرون فایزر در ماه مارس آماده می‌شود

این واکسن قرار است با سایر سویه‌های کرونا هم مقابله کند اما هنوز مشخص نیست واکسنی مختص سویه‌ای خاص ضرورت داشته باشد

هنوز مشخص نیست تزریق نوبت چهارم واکسن ضروری باشد و فایزر در حال انجام آزمایش‌هایی در این زمینه است‌ـ PASCAL POCHARD-CASABIANCA / AFP

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، می‌گوید واکسن اومیکرون، سویه بسیار سرایت‌پذیر کووید‌ـ‌۱۹، در ماه مارس آماه می‌شود و این شرکت داروسازی ساخت آن را آغاز کرده است.

دکتر بورلا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت این شرکت «تولید مقداری از این واکسن را با پذیرش خطر آغاز کرده است».

او افزود این واکسن قرار است با سایر سویه‌های کرونا هم مقابله کند، اما همچنین تایید کرد هنوز مشخص نیست واکسنی مختص سویه‌ای خاص ضرورت داشته باشد.

به علت آنکه برای این واکسن تقاضای بالایی از طرف برخی دولت‌ها وجود داشته است، شرکت فایزر شروع به ساخت آن کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر بورلا می‌گوید: «جای امیدواری هست که دستاورد ما روش بهتری به‌ویژه برای حفاظت در برابر عفونت‌ها فراهم کند، زیرا جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و بیماری شدید در حال حاضر با واکسن‌های کنونی و به‌شرط تزریق نوبت سوم در حد معقولی وجود دارد.»

طبق بررسی موسسه امنیت سلامت بریتانیا، واکسن‌های فایزر و مدرنا ۲۰ هفته بعد از تزریق نوبت دوم فقط حدود ۱۰ درصد در جلوگیری از ابتلای همراه با علامت به اومیکرون موثرند، اما همچنین طبق یافته‌های همین تحقیق، این واکسن‌ها از ابتلا به نوع حاد بیماری جلوگیری می‌کنند.

همچنین طبق یافته‌های این تحقیق، تزریق نوبت یادآوری تا ۷۵ درصد در جلوگیری از ابتلای همراه با علامت موثر است.

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد امور درمانی ریاست‌جمهوری ایالات‌ متحده آمریکا، در ماه دسامبر گفته بود واکسن مختص اومیکرون ضرورتی ندارد زیرا دوزهای یادآوری کنونی مصونیت کافی فراهم می‌کنند.

استفن بنسل، مدیرعامل مدرنا، هم روز دوشنبه ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت این شرکت هم در حال کار روی ساخت واکسن تقویتی مختص مقابله با اومیکرون است که پاییز امسال عرضه شود و به‌زودی آزمایش‌های بالینی آن شروع می‌شود. او نیز می‌گوید دولت‌ها تقاضای زیادی برای این‌گونه واکسن‌های تقویتی دارند.

دکتر بورلا می‌گوید هنوز مشخص نیست تزریق نوبت چهارم واکسن ضروری باشد و فایزر در حال انجام آزمایش‌هایی در این زمینه است.

هم‌اکنون در اسرائیل افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند نوبت چهارم واکسن فایزر و بیونتک را تزریق کنند. کارکنان بخش درمان و افرادی نیز که سیستم ایمنی‌شان تضعیف‌ شده است شرایط تزریق نوبت چهارم را دارند. طبق یافته‌های اسرائیل، میزان پادتن‌های ضد کووید‌ـ‌۱۹یک هفته بعد از تزریق نوبت چهارم به میزان پنج برابر افزایش می‌یابد.

© The Independent