سرماخوردگی مصونیت نسبی در مقابل کرونا ایجاد می‌کند

افزایش میزان یاخته‌های تی در اثر ابتلا به سرماخوردگی عادی، بدن را تا حدی در برابر کووید مصون می‌کند

این یافته‌های بسیار جدید می‌تواند نقشه راه تولید واکسن‌های جدیدی باشد که ایمنی طولانی‌تری ایجاد کنند‌ـ Pexels

تحقیقی نشان می‌دهد به‌دلیل افزایش میزان یاخته‌های تی در اثر ابتلا به سرماخوردگی عادی، بدن تا حدی در برابر کووید مصون می‌شود.

محققان دانشگاه امپریال کالج لندن متوجه شدند که پیدایش یاخته‌های تی در اثر ابتلا به سرماخوردگی عادی ممکن است بتواند مصونیت در برابر کووید در بدن ایجاد کند. این یاخته‌ها نوعی گلبول سفید خون‌اند که به ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند.

این تحقیق روی ۵۲ فرد واکسن‌نزده انجام شد که هم‌خانه‌شان تازه جواب آزمایش کوویدش مثبت شده بود. محققان دریافتند در بدن کسانی که به ویروس مبتلا نشده بودند در مقایسه با مبتلایان مقادیر بسیار زیادتری یاخته تی وجود داشته است.

این تحقیق که در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communictions) منتشر شده، حاوی اولین شواهدی است که نشان می‌دهد یاخته‌های تی تولیدشده در اثر ابتلا به سرماخوردگی ناشی از ویروس‌های خانواده کرونا به مصونیت بدن در مقابل ابتلا به کووید کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور آجیت لالوانی، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «تحقیق ما حاوی آشکارترین شواهدی است که تا امروز به‌ دست‌ آمده، شواهدی که نشان می‌دهد وجود یاخته‌های تی ناشی از ابتلا به سرماخوردگی معمولی ویروس‌های خانواده کرونا موجب ایمنی بدن در برابر ابتلا به [کووید] می‌شود. این یاخته‌های تی با حمله به پروتئین‌های درون ویروس به‌جای حمله به پروتئین تاج روی سطح آن موجب حفاظت از بدن می‌شود.»

«بنابراین، واکسن‌های جدیدی که حاوی این پروتئین‌های حفاظت‌شده و درونی است می‌تواند یاخته‌های تی را تحریک کند تا واکنش حفاظتی گسترده‌ای نشان دهند. بدین ترتیب این واکسن‌ها باید بتواند از بدن در برابر ابتلا به سویه‌های فعلی و آینده سارس-کوو-۲ حفاظت کند.»

محققان گفته‌اند هیچ‌کس نباید فقط به این واکنش دفاعی اکتفا کند و مردم باید همچنان واکسن بزنند تا از خود در برابر این ویروس محافظت کنند.

متخصصان هشدار دادند اگر تصور کنیم هرکسی که تازه سرما خورده است دیگر به کووید مبتلا نمی‌شود مرتکب «خطای بزرگی» شده است زیرا انواع ویروس کرونا فقط عامل حدود ۱۰ درصد سرماخوردگی‌ها است.

اما این یافته‌های بسیار جدید می‌تواند نقشه راه تولید واکسن‌های جدیدی باشد که ایمنی طولانی‌تری ایجاد کنند از جمله در برابر سویه‌های فعلی و آینده کووید نظیر اومیکرون.

دکتر ریا کوندو، نویسنده دیگر این مقاله، گفت «قرارگیری در معرض سارس-کوو-۲ همیشه به ابتلا منجر نمی‌شود و ما مشتاق بودیم ببینیم چرا این‌طور است. دریافتیم وجود مقدار زیادی یاخته تی که بدن از قبل هنگام ابتلا به سایر ویروس‌های کرونا مانند سرماخوردگی عادی ساخته بود، می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ محافظت کند.»

«این کشفی مهم است اما فقط یک روش ایجاد ایمنی است و تاکید می‌کنم که هیچ‌کس نباید فقط به این‌ یک روش اکتفا کند.»

دکتر سایمون کلارک، از دانشگاه ردینگ که در این تحقیق مشارکتی نداشته است، گفت: «این پژوهشی به‌نسبت کوچک است اما به ما در درک بهتر نحوه مقابله دستگاه ایمنی بدن با این ویروس کمک می‌کند و نشان می‌دهد شاید واکسن بتواند علاوه بر حمله به پروتئین تاجی، به سایر اجزای ویروس نیز حمله کند.»

«نباید این داده‌ها را زیادی تفسیر کرد. به نظر نامحتمل است که همه جان‌باختگان و همه کسانی که به‌طور جدی و وخیم به این بیماری مبتلا شدند هرگز به سرماخوردگی در اثر ویروس‌های خانواده کرونا مبتلا نشده باشند. خطای بزرگی است اگر گمان کنیم هرکس اخیرا سرما خورده است در مقابل کووید‌ـ۱۹ مقاوم می‌شود زیرا انواع ویروس کرونا فقط بانی ۱۰ تا ۱۵ درصد سرماخوردگی‌ها هستند.»

«به همین ترتیب، مشخص نیست این اثر گزارش‌شده چه میزان ایمنی در افراد ایجاد می‌کند و فعلا فقط به وجود پیوندی میان این‌ها اشاره شده است‌ــ که هنوز به تایید نهایی نرسیده است.»

© The Independent