گیاهی که خوراک کل اسکاتلند را تامین می‌‌کند

«استفاده از پروتئین موجود در بوته‌ اولکس فرنگی می‌تواند در آینده موردتوجه قرار گیرد»

 اولکس فرنگی در سراسر اسکاتلند «فراوان» است، درحالی‌که زمین‌ مناسب برای کشت محصولات زراعی زیاد نیست- crushpixel

به گفته محققی سرشناس، پروتئین لازم برای کل جمعیت اسکاتلند را می‌توان با استفاده از پروتئین موجود در بوته‌ اولکس فرنگی تامین کرد که یک گونه گیاهی مهاجم است و به شکل گسترده در بریتانیا یافت می‌شود.

پروفسور وندی راسل گفت: طبق محاسبه‌ها این درختچه می‌تواند پروتئین کافی برای تغذیه میلیون‌ها نفر را تامین کند.

او می‌گوید در مقایسه با میانگین ۱۰۲ کیلوگرم (دی‌اکسید کربن تولیدشده) برای تولید گوشت، میزان تولید دی‌اکسید کربن برای برداشت پروتئین از این گیاه بسیار کمتر (۴.۵ تا ۶ کیلوگرم) است.

پروفسور راسل که مدیریت بخش سامانه‌های غذا و تامین مواد غذایی را در برنامه تحقیقات راهبردی دولت اسکاتلند بر عهده دارد، می‌گوید: استفاده ازاین‌گونه گیاهی مهاجم برای تامین پروتئین موردنیاز انسان می‌تواند در آینده موردتوجه قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز دوشنبه (۲۰ دی) در همایش پروتئین‌های جانشین در مرکز رسانه‌های علمی (Science Media Center) گفت در زمین‌های حاشیه‌ای که ارزش کشاورزی کمی دارد یا هیچ ارزشی ندارد این گیاه مهاجم را «دائم» وجین می‌کنند.

این پروفسور دانشگاه آبردین گفت: «این گیاهی است که می‌توان از آن بدون صرف هزینه اضافی پروتئین به‌دست آورد و شاید حتی در هزینه‌ها صرفه‌جویی هم بشود.»

او می‌گوید،  اولکس فرنگی در سراسر اسکاتلند «فراوان» است، درحالی‌که زمین‌ مناسب برای کشت محصولات زراعی زیاد نیست.

پروفسور راسل گفت: «وقتی محاسبه کردیم دیدیم فقط با جمع‌آوری فعالانه این بوته‌ها از زمین‌های حاشیه‌ای، می‌توان به‌راحتی پروتئین کافی برای تغذیه کل جمعیت کشور را به‌دست آورد.»

او افزود: «نمی‌گویم در این مرحله آمادگی تغذیه انسان‌ها را با اولکس فرنگی داریم، اما این راهی است که می‌توانیم در آینده به آن فکر کنیم.»

سال ۲۰۱۸‌ محققان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند گیاه‌خواری مطلق (وگانیسم) بهترین و تنها راه کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی انسان‌ بر روی کره زمین است.

اوایل سال جاری، تجزیه‌وتحلیل سامانه‌های غذایی در سراسر جهان نشان داد که تولید گوشت و لبنیات دو برابر بیشتر از تولید غذاهای گیاهی باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.

طبق این تحقیق گوشت گاو که تولیدش باعث ایجاد یک‌چهارم کل گازهای گلخانه‌ای منتشره از تولید مواد غذایی حیوانی می‌شود، آلاینده‌ترین فرآورده‌ گوشتی است.

© The Independent

بیشتر از علوم