سازمان ملل، بزرگ‌ترین بسته کمک بشر‌دوستانه را برای افغانستان درخواست کرد

«‌در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید روبرو شده‌اند و بیش از ۹ میلیون نفر آواره‌اند»

نهادهای امدادرسان سازمان ملل، وضعیت کنونی افغانستان را یکی از وسیع‌ترین بحران‌های انسانی در جهان توصیف می‌کنند-FABRICE COFFRINI / AFP

سازمان ملل‌ متحد،‌‌ سه‌شنبه‌،‌‌۲۱‌‌‌دی‌ماه، از شرکای بین‌المللی‌اش بیش از پنج میلیارد دلار کمک مالی برای افغانستان درخواست کرد. این بزرگ‌ترین بسته کمک انسان‌دوستانه است که سازمان ملل درخواست کرده است. هدف از آن، کمک به بیش از ۲۲ میلیون شهروند افغانستان که در داخل این کشور در فقر شدید به‌سر می‌برند و نیز رسیدگی به ۵.۷ میلیون نفر پناهجوی افغان در خارج از مرزهای آن کشور است.

مارتین گریفیث، مسئول هماهنگی کمک‌های اضطراری سازمان ملل در یک سخنرانی در ژنو گفت: «تنها برای پرداخت مستقیم حقوق به کارکنان بخش درمان و دیگر بخش‌های خدماتی به ۴.۴ میلیارد دلار نیاز داریم. این پول به مقام‌های دولتی طالبان داده نخواهد شد.»  آقای گریفیث تصریح نمود، این بزرگ‌ترین درخواست کمک بشردوستانه برای یک کشور است و درواقع سه برابر مقدار موردنیاز در سال ۲۰۲۱ است.

در همین حال، فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز کمک ۶۲۳ میلیون دلاری برای حمایت از پناهجویان افغان و کشورهای همسایه که میزبان آنان شده‌اند، درخواست کرد. هر دو مقام سازمان ملل تاکید کردند، افغانستان به کمک زیادی نیاز دارد و هشدار دادند که اگر اکنون اقدام کافی برای حمایت از افغانستان صورت نگیرد، سال آینده‌۱۰‌میلیارد دلار درخواست خواهیم کرد.

نهادهای امدادرسان سازمان ملل، وضعیت کنونی افغانستان را یکی از وسیع‌ترین بحران‌های انسانی در جهان توصیف می‌کنند. بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد OCHA، نیمی از جمعیت افغانستان در حال حاضر با گرسنگی شدید روبرو شده‌‌اند، بیش از ۹ میلیون نفر آواره و میلیون‌ها کودک از مدرسه بازمانده‌اند.

مارتین گریفیث در پاسخ به این‌که اگر حمایت کافی صورت نگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: «من برای یک‌میلیون کودک افغان که در حال حاضر با سوءتغذیه شدید مواجه‌اند، نگرانم. اگر اقدام فوری صورت نگیرد، اتفاق وحشتناکی رخ خواهد داد.»

او تصریح نمود، نهاد‌های بشردوستانه در داخل افغانستان تنها در صورتی می‌توانند فعالیت کنند که پول نقد وجود داشته باشد تا بتوانند از آن برای پرداخت دستمزد به کارکنان، هزینه‌ تهیه امکانات، مواد غذایی و سوخت استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، فلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، با تاکید بر ضرورت جلوگیری از بحران منطقه‌ای ناشی از نابسامانی در افغانستان، گفت: «برای جلوگیری از یک بحران بزرگ پناهجویی در منطقه، لازم است تا وضعیت در داخل افغانستان با ثبات و از آوارگی بیشتر مردم جلوگیری شود.»

 او همچنین به میزبانی کشورهای همسایه افغانستان از پناهجویان این کشور در۴۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت، در حال حاضر به ۶۲۳ میلیون دلار کمک مالی نیاز است تا دست‌کم امکانات غذایی، بهداشتی، آموزش و امکانات ارتباطی برای آوارگان افغان که در کشورهای همسایه پناه گرفته‌اند، مساعدت شود.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که در کنار بحران پناهجویی افغان‌ها و وضعیت دشوار گرسنگی، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حقوق و آزادی‌های زنان نیز در این کشور مورد تعرض قرارگرفته است. آقای گریفیث نیز در سخنرانی‌اش در ژنو تاکید کرد که در کنار درخواست حمایت مالی، حمایت از حقوق اساسی مردم افغانستان نیز از اولویت‌های کاری سازمان ملل است و این سازمان به گفت‌وگو با سران طالبان در سطح ملی و فراملی در‌زمینه دسترسی زنان به آموزش و کار ادامه می‌دهد.

بااین‌حال، نگرانی‌هایی نیز از رسیدن کمک‌های مالی سازمان ملل به دست طالبان وجود دارد. آقای گریفیث با اشاره به این مورد تاکید کرد که حمایت‌های مالی قرار نیست برای کمک به ساختارهای دولتی طالبان استفاده شود، بلکه بر اساس قطعنامه ۲۲ دسامبر شورای امنیت سازمان ملل که راه‌های رساندن کمک مستقیم به مردم افغانستان را باز کرد، این کمک‌ها مستقیما به کارکنان بخش درمان و دیگر بخش‌های خدماتی که عملا درصحنه حضور دارند، خواهد رسید.