قاچاق پرندگان ایران با مجوز سازمان حفاظت محیط‌ زیست

فعالان محیط‌ زیست: ادامه این روند آسمان ایران را خالی از پرنده می‌کند

فروش پرندگان ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بارها انتقاد حامیان محیط‌ زیست را به همراه داشته است‌ـ‌YASSER AL-ZAYYAT / AFP

محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌ زیست استان خوزستان، مجوز صادرات ۸۵۰ قطعه پرنده زینتی ایران به کویت را صادر کرد. در میان پرندگان صادراتی، گونه‌هایی مثل بلبل خرما هم وجود دارند که از پرندگان غیرقابل شکار محسوب می‌شوند.

فروش پرندگان ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بارها انتقاد حامیان محیط‌ زیست را به همراه داشته است. با این‌ حال تداوم و افزایش عرضه و تقاضا موجب شده است که تجارت پرندگان ایرانی همچنان ادامه داشته باشد.

در روز ۳ آبان ۱۴۰۰، ماموران فرودگاه اهواز محموله پرندگان زینتی به مقصد کویت را متوقف کردند ولی در پی این اقدام، شرکت صادرکننده مجوز محیط‌ زیست را به فرودگاه تحویل داد. این مجوز، متن نامه محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌ زیست استان خوزستان، به گمرک این استان بود که در آن مجوز خروج ۳۰۰ قطعه قناری، ۱۰۰ قطعه بلبل خرما، ۱۰۰ قطعه مرغ مینا، ۱۵۰ قطعه فنچ و ۲۰۰ قطعه جوجه شترمرغ را صادر کرده بود. این در حالی‌ است که در سال‌های اخیر جمعیت گونه بلبل خرما در ایران کاهش یافته و این پرنده جزو گونه‌های ممنوع برای شکار محسوب می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی انتشار خبر صادرات پرندگان ایرانی به کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس، شهاب‌الدین منتظمی، از مدیران اداره کل محیط‌ زیست استان خوزستان به باشگاه خبرنگاران گفت: «این مجوز بر اساس مشاغل خانگی صادر شده و صادرات پرندگان زینتی امری عادی در جهان است.» او وجود گونه بلبل خرما در این محموله را هم انکار کرد. این در حالی است که در متن نامه مدیرکل محیط‌ زیست استان خوزستان، از ۱۰۰ قطعه بلبل خرما هم نام برده شده است.

خبرگزاری فارس در گزارشی که روز سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه، منتشر کرد، خبر داد که «قاچاقچیان روز روشن پرنده‌ها را در خوزستان زنده‌گیری می‌کنند».

مدیرکل محیط‌ زیست استان خوزستان در واکنش به اخبار روزهای اخیر ادعا کرد: «صدور مجوز برای پرنده‌های زینتی مثل بلبل خرما که از گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می‌شوند، قانونی است. چون از نظر قانونی، تجارت گونه‌های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل‌های جاری سازمان حفاظت محیط‌ زیست امکان‌پذیر است و منعی ندارد.»

در سال‌های اخیر، با افزایش تقاضا در کشورهای عربی، تجارت پرندگان ایرانی بیشتر شده است. کشورهایی همچون کویت برای غنی کردن زیستگاه‌های خود پرندگان ایرانی را خریداری می‌کنند و فروشندگان ایرانی هم از محل این تجارت سودهای هنگفت به جیب می‌زنند. تجارتی که اگرچه تخریب محیط‌زیست را به همراه دارد، با مجوزهای دولتی انجام می‌شود.

ایمان ابراهیمی، پرنده‌شناس و مدیرعامل انجمن آوای بوم ایران، با انتقاد از اینکه صادرات پرندگان ایرانی با مجوز دولتی، گفت: «بیشتر بلبل خرماها و شاهین‌سانانی که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خریدوفروش می‌شوند، با مجوز رسمی به این کشورها صادر شده‌اند.»

ابراهیمی درباره ادامه این رویه هشدار داد و گفت که این پدیده در بلندمدت می‌تواند ایران را به پاتوق قاچاقیان حیات‌ وحش تبدیل کند. به گفته او، مافیای قاچاق پرندگان در ایران در حال سودجویی با کمک خلاهای نظارتی و کسب مجوزهای قانونی‌ است و ایران را به یک کریدور قاچاق قانونی پرندگان تبدیل کرده‌ است؛ تجارتی که اگرچه سود ارزی کلانی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، آسمان ایران را از پرندگان بومی آن خالی خواهد کرد.