سازمان غذا و داروی آمریکا: برای تجویز داروی کرونا، نژاد در نظر گرفته شود

در برخی ایالت‌های آمریکا، افراد از نژاد غیرسفید یا لاتین‌تبارها برای دریافت داروی جدید «سوتروویماب»در اولویت‌اند

«نژاد غیر سفیدپوست یا تبار لاتین‌ باید به عنوان یک عامل خطرزا در نظر گرفته شوند» - Frederic J. BROWN / AFP

سازمان غذا و داروی آمریکا از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خواست تا پیش از تصمیم برای درمان افراد با داروهای اضطراری کووید-۱۹، نژاد یا قومیت و همچنین سابقه پزشکی افراد را در نظر بگیرند.

داروی جدید سوتروویماب را شرکت داروسازی بین‌المللی «جی‌اس‌کی» با همکاری شرکت «ویر بیوتکنولوژی» ساخته و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز مجوز استفاده اضطراری از آن را به‌تازگی صادر کرده است. این دارو برای درمان افراد ۱۲ سال به بالای مبتلا به بیماری خفیف تا متوسط کووید-۱۹ که در معرض خطر پیشرفت بیماری درحد بستری یا مرگ در اثر کرونا قرار دارند، استفاده می‌شود.

به گزارش نیویورک‌پست، در اطلاعیه سازمان غذا و دارو آمریکا، جزئیات مجوز استفاده اضطراری از داروی «سوتروویماب» برای درمان موارد خفیف تا متوسط کووید-۱۹ ارائه شده است. این اطلاعیه جدید شامل فهرستی از شرایط پزشکی است که ممکن است بیماران را برای استفاده از داروی اضطراری کرونا به نام سوتروویماب واجد شرایط کند. این شرایط عبارتند از: سن بالا (۶۵ سال یا بیشتر)، چاقی، بارداری و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن ریوی، دیابت و اختلال‌های رشد با منشا عصبی.

حالا، در کنار عوامل زمینه‌ای از پیش‌تعیین‌شده، سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ جدید خود تاکید کرده است که «شرایط یا عوامل پزشکی دیگر -به عنوان مثال نژاد یا قومیت- هم ممکن است خطر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ را در بیماران بالا ببرد و لازم است که پزشکان به این موارد نیز توجه کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر هم دستورالعمل‌های مشابهی در برخی ایالت‌ها مانند نیویورک و یوتا صادر شده بود. در اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت ایالت نیویورک درباره شرایط استفاده داروی اضطراری کرونا تصریح شده است: «نژاد غیر سفیدپوست یا تبار لاتین‌ باید به عنوان یک عامل خطرزا در نظر گرفته شوند». یکی از دلایل این تصمیم این بود که ممکن است نظام سلامت نامتوازن و نابرابری‌های اجتماعی به افزایش خطر بیماری و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در برخی گروه‌های اجتماعی و اقلیت‌ها منجر شود.

در یوتا، مقام‌های بهداشتی برای تعیین اینکه کدام افراد باید درمان آنتی‌بادی مونوکلونال یا همان داروی سوتروویماب را مصرف کنند، از یک سیستم امتیازدهی استفاده می‌شود. هنگام محاسبه «امتیاز خطر»، برای بیماران از نژاد غیرسفید یا لاتین‌تبار دو امتیاز در نظر گرفته می‌شود. به بیمارانی که بیشترین بیماری‌های زمینه‌ای از جمله چاقی را دارند هم همین تعداد امتیاز داده می‌شود.

در دستورالعمل‌ این ایالت برای تجویز داروی سوتروویماب آمده است: «عوامل خطرزا برای بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیر بر اثر کووید-۱۹ در حال حاضر به‌خوبی شناخته شده‌اند. این عوامل عبارتند از: سن، بیماری‌های زمینه‌ای، جنسیت، تنگی نفس و مهم‌تر از همه، نژاد-قومیت غیر سفیدپوست.»

در دستورالعمل‌های ایالت یوتا در «توجیه اخلاقی» در نظر گرفتن نژاد آمده است: «داده‌های ما از بیش از ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تایید می‌کند که حتی پس از کنترل سن و بیماری‌های زمینه‌ای، افرادی از جوامع رنگین‌پوست، به طور قابل‌توجهی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید شدیدند و به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند.»

مقام‌های بهداشتی مینه‌سوتا نیز از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خواسته‌‌اند تا در هنگام تعیین افراد واجد شرایط استفاده از داروی اضطراری کرونا، «احتمال شدت بیماری به دلیل نژاد را در نظر بگیرند».

بررسی‌های اولیه حاکی از کارآمدی داروی جدید سوتروویماب دربرابر گونه‌های مختلف جهش‌یافته ویروس کرونا بوده است. البته از آنجایی که این درمان برای موارد خفیف تا متوسط تایید شده است، برای بیمارانی که به دلیل کووید -۱۹ در بیمارستان بستری‌اند، مجور مصرف ندارد.

بنابر اطلاعات منتشرشده در مورد این داروی جدید که از یک روش درمان پادتنی استفاده می‌کند، اگر از آن به‌عنوان یک درمان زودهنگام و در مراحل اولیه بیماری کووید-۱۹ استفاده شود، احتمال بستری‌ در بیمارستان به‌مدت بیش از ۲۴ ساعت و مرگ در اثر این بیماری تا ۸۵ درصد کاهش می‌یابد.

بیشتر از جهان