عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری فیض‌الله جلال شد

بازداشت فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل، واکنش‌‎های گسترده‌ای به همراه داشته است

جلال پس از یک مناظره تلویزیونی هدف خشم طالبان قرار گرفت - WAKIL KOHSAR / AFP

سه‌شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، از طالبان به دلیل بازداشت فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل و تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی، انتقاد کرد و آزادی فوری او را خواستار شد. این سازمان دلیل بازداشت فیض‌الله جلال را استفاده او از حق آزادی بیان عنوان کرد و آن را تازه‌ترین تلاش طالبان برای سرکوب مخالفانش خواند.

در این بیانیه، به نقل از سمیرا حمیدی، فعال سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا، آمده است: «از زمان تصرف افغانستان به دست طالبان، این گروه افرادی را که از آن‌ها انتقاد می‌کنند، تهدید و اذیت کرده‌اند و در بسیاری موارد نیز با خشونت به آنان حمله کرده‌اند.» خانم حمیدی افزود: «طالبان تاکنون بیشترین انتقام را از مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، روزنامه‌نگاران و اعضای جامعه دانشگاهی افغانستان گرفته‌اند.»

آقای جلال پس از آنکه در یک مناظره تلویزیونی به شکست طالبان در رسیدگی به فاجعه انسانی در افغانستان اشاره کرد و از ضعف طالبان در حکومت‌داری سخن گفت، هدف خشم طالبان قرار گرفت. سپس یک حساب جعلی در توییتر به نام او ایجاد شد که در مورد عملکرد طالبان نظرهایی را منتشر می‌کرد. مقام‌های طالبان دلیل بازداشت جلال را تحریک مردم علیه طالبان با استفاده از همین حساب توییتری اعلام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «علی‌رغم اینکه خانواده فیض‌الله جلال تایید کرده‌اند که حساب توییتری که به نام او ایجاد شده، جعلی است، او همچنان در بازداشت به سر می‌برد. مقام‌های طالبان باید فورا و بی‌قیدوشرط او را آزاد کنند.»

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، خانواده جلال از زمان دستگیری او تاکنون از حق ملاقات محروم بوده‌اند و در مورد سلامتی و وضعیت پرونده او هیچ اطلاعاتی دریافت نکرده‌اند.

بازداشت فیض‌الله جلال، به‌عنوان یکی از منتقدان حکومت‌های پیشین و نیز گروه طالبان، واکنش‌های زیادی را در میان مردم افغانستان و نیز سازما‌ن‌ها و کشورهای مختلف در پی داشته است. ون برانت، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان، در واکنش به بازداشت جلال در توییتر نوشت: «ما آزادی فوری استاد فیض‌الله جلال از بازداشت غیرقانونی بر اساس «شواهد ساختگی» را خواستاریم. طالبان باید با انتقادهای عمومی کنار بیاید.»

در همین حال، جاسپر ویک، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان، نیز در توییتر چنین نوشت: «از دستگیری استاد فیض‌الله جلال به دلیل اتهام‌های نامشخص عمیقا نگرانم. افغان‌ها در سراسر این کشور احترام به آزادی بیان و روش‌های قانونی را خواستارند.»

یکشنبه، ۱۹ دی، بلافاصله پس از بازداشت جلال به دست نیروهای طالبان، کنت روت، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر، نیز در توییتر از بازداشت غیرقانونی او خبر داد و این اقدام طالبان را محکوم کرد.

با وجود واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به بازداشت جلال، تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، پس از بازداشت جلال، در توییتی بازداشت او توسط افراد طالبان را تایید و او را یک انسان متعصب خطاب کرد. به گفته مجاهد، فیض‌الله جلال به اتهام تحریک مردم علیه نظام [طالبان] بازداشت شده است.