کاوشگر چینی نشانه‌های وجود آب روی ماه را پیدا کرد

این فرودگر شواهدی از مولکول‌های آب یا مشابه شیمیایی آن هیدروکسیل را شناسایی کرده است

به نظر می‌رسد که بیشتر آب موجود در خاک ماه، در نتیجه وجود باد خورشیدی باشد - BRUCE BENNETT/ AFP

ماه‌نشین چینی نخستین شواهد از وجود آب در ماه را به زمین ارسال کرده است.

ماه‌نشین «چانگ‌ ایی۵» نخستین بار در پایان سال ۲۰۲۰ به ماه رسید و وظیفه آن تصویربرداری از ناحیه فرود خود، نقشه‌برداری از شرایط زیر سطح و بررسی خاک ماه از لحاظ آب و مواد معدنی بود. 

پیش از این تصور می شد که سطح ماه به کلی خشک است اما دانشمندان دهه پیش، وجود آب در سطح ماه را تایید کردند.

این فرودگر به طور خاص شواهدی از مولکول‌های آب یا مشابه شیمیایی آن هیدروکسیل را شناسایی کرده است. در حالی که آب از دو اتم هیدروژن به ازای یک اتم اکسیژن تشکیل شده است، هیدروکسیل تنها یک اتم هیدروژن دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، لین هونگلی، از موسسه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین، اعلام کرد: «این مانند یک گردش علمی در ماه است؛ نخستین فرصت برای یافتن شواهدی از آب در فاصله‌ای نزدیک و با وضوح بالا در سطح ماه.»

به نظر می‌رسد که بیشتر آب موجود در خاک ماه، در نتیجه [وجود] باد خورشیدی باشد که اتم‌‌های هیدروژن را به سطح این جرم آسمانی وارد می‌کند تا به اکسیژن موجود در ترکیب‌های معدنی ماه برسند.

غلظت آب در هر تن خاک ماه تقریبا ۱۲۰ گرم است؛ در حالی که سنگ‌های ماه، غلظت کمی بالاتر -۱۸۰ گرم در هر تن- دارند. پژوهشگران بر این باورند که این موضوع می‌تواند به این علت باشد که منشا سنگ[های ماه]، از زیر سطح آن است؛ جایی که ممکن است در آن منابع آب بیشتری وجود داشته باشد. این پژوهش در «ساینس ادونسز» (Science Advances) منتشر شده است. 

این فرودگر علاوه بر شواهدی از وجود آب در ماه، به طورغیرمنتظره‌ای از وجود فعالیت‌های آتشفشانی دوران اخیر نیز پرده برداشته است. 

مواد مذاب آتشفشانی خشک شده که یک کاوشگر به زمین آورده است، نشان می‌دهد که این سنگ‌های ماگمایی تقریبا دو میلیارد سال پیش -به مراتب قبل‌تر از آنچه دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند- شکل گرفته‌اند.

© The Independent

بیشتر از علوم