پس‌لرزه‌های حمله به تاسیسات نفتی عربستان

عربستان می‌گوید تامین تسلیحات حمله به تاسیسات نفتی کار ایران است

Fayez Nureldine / AFP

ساعاتی پیش ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربستان در یمن، در یک نشست خبری اعلام کرد که تسلیحات به کار رفته در حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از جانب ایران تامین شده است.

این مقام نظامی که در ریاض سخن می‌گفت با بیان اینکه تمام نشانه‌ها در تحقیقات اولیه حاکی از آن است که سلاح‌هایی به کارگرفته شده در هر دو حمله به تاسیسات نفتی عربستان از ایران آمده است.

 ترکی المالکی، هم‌چنین در این نشست خبری گفته است که یافته‌های مقدماتی همچنین نشان می‌دهد که این حملات از خاک یمن انجام نشده است. او گفت تحقیقات برای یافتن منشا این حملات ادامه دارد. به گفته ترکی المالکی حوثی‌های یمن «آلت دست سپاه پاسداران و حکومت تروریستی ایران» هستند.

بحث برسر منشا حملات به تاسیسات نفتی عربستان هنوز بی‌نتیجه مانده است. از سویی «حوثی‌ها» در یمن مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند اما واکنش‌های رهبران آمریکا و در راس آن‌ها دونالد ترامپ ظن دست داشتن ایران در این حملات را بیشتر کرد. رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این حملات و احتمال نقش ایران در این حملات در توئیتر خود نوشت: «ایران در ساقط کردن پهپاد آمریکایی به دلیل ورود به حریم هوایی‌اش یک دروغ بزرگ گفت...حالا آنها می گوید که هیچ ارتباطی با حمله به عربستان سعودی ندارند. خواهیم دید؟»

 

ترامپ پیش از نیز گفته بود که می‌داند «خرابکار» کیست و در صورت تایید عربستان درباره نقش ایران در حملات به تاسیسات نفتی سعودی، آماده است تا به عربستان کمک کند.

 روز شنبه دو مرکز در تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان هدف حمله پهپاد و موشک‌ قرار گرفت. برخی ناظران می‌گویند که بقایای موشک‌های حوثی‌ها شباهت زیادی به موشک‌های ساخت جمهوری اسلامی دارد. خسارت ناشی از این حملات باعث شد قیمت نفت شاهد جهشی کم‌سابقه در بازارهای جهانی باشد.

جمهوری اسلامی ایران هنوز واکنشی به سخنان مقام نظامی عربستان نشان نداده است. هرچند کمی پس از اینکه مایک پمپئو در توئیتی ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به همتای آمریکایی خود، در توییتی نوشت: «آمریکا و مشتریان تسلیحاتی‌اش با این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی در جنگ منجر می‌شود، گرفتار شده‌اند. متهم کردن ایران به این فاجعه پایان نمی‌دهد؛ بلکه پیشنهاد ۱۵ آوریل برای خاتمه جنگ و شروع مذاکرات شاید بتواند به درگیری خاتمه دهد».

بیشتر از