گورکن گرسنه‌ گنجی از سکه‌های روم باستان کشف کرد

سکه‌های این مجموعه به سده‌های سوم تا پنجم پس از میلاد تعلق دارند

در زمستان گذشته توفان «فیلومتا» این ناحیه را درنوردید و بارش برف سنگین و بی‌سابقه‌ای، زیست جانوران را مختل کرد- Canva

گمان می‌رود که «گورکن» گرسنه‌ای‌ که احتمالا در دل زمین در پی چیزی برای خوردن بوده است، بزرگ‌ترین گنجینه‌ سکه‌های رومی در شمال اسپانیا را یافته باشد. 

به گزارش بی‌بی‌سی، این گنج نزدیک لانه این جانور در شهر «گرادو» در استان خودگردان آستوریاس اسپانیا یافته شد. به‌نظر می‌رسد که یک «گورکن» زمستان گذشته در جست‌وجوی خوراک این گنج را از زیر خاک بیرون کشیده باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمستان گذشته توفان «فیلومتا» این ناحیه را درنوردید و بارش برف سنگین و بی‌سابقه‌ای، زیست جانوران را مختل کرد.  پژوهشگران بر این باورند این جانور یک گورکن بوده که در تلاش برای یافتن چیزی خوردنی، شکافی را در نزدیکی لانه‌اش می‌کنَد و به این گنج می‌رسد. اما سکه‌های زر به کار سیر کردن شکم جانور گرسنه نمی‌آمد درنتیجه او سکه‌ها را اینجا و آنجا رها می‌کند. 

دو باستان‌شناس که همراه با راهنمایان محلی به کاوش در غار « لاکوئستا » رفته بودند، ۲۰۹ قطعه از آن گنج را یافتند. سکه‌های این مجموعه به سده‌های سوم تا پنجم پس از میلاد تعلق دارند. 

پژوهشگران بر این باورند که آن سکه‌ها احتمالا در شهرهایی دور همچون کنستانتینوپل (قسطنطنیه - استانبول امروزی) یا تسالونیکی ضرب شده باشند. به گفته پژوهشگران، تاکنون در غاری در شمال اسپانیا چنین گنج بزرگی از سکه‌های رومی یافت نشده بود. در دهه ۱۹۳۰ چهارده سکه زر از عصر پادشاهی کنستانتین یکم، امپراتور روم در سال‌های ۳۰۶ تا ۳۳۷ ، کشف شد. 

سفر پژوهشی باستان‌شناسان به آن منطقه بخشی از پروژه پژوهشی است که وزارت فرهنگ استان آستوریاس آن را پشتیبانی مالی می‌کند. این پروژه همچنان ادامه خواهد داشت و باستان‌شناسان امیدوارند بار دیگر برای کندوکاوهای بیشتر به این منطقه بازگردند.

بیشتر از جهان