عضو ارشد طالبان پاکستانی، در افغانستان کشته شد

مذاکرات میان «تحریک طالبان پاکستان» و دولت آن کشور متوقف شده است

محمد خراسانی، عضو ارشد «تحریک طالبان پاکستان»- عکس از اکسپرس تریبون

بعد از ظهر دوشنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه)، رسانه‌های پاکستان به نقل از منابعی در دولت آن کشور گزارش دادند که محمد خراسانی، عضو ارشد «تحریک طالبان پاکستان»، در استان ننگرهار در شرق افغانستان کشته شده است.

رسانه پاکستانی «اکسپرس تریبون» نوشت که محمد خراسانی که نام اصلی‌اش خالد بلتی است، از سال ۲۰۱۴ بدین سو به عنوان سخنگوی تحریک طالبان پاکستان فعالیت داشت و اخیراً در پی عملیات نظامیان پاکستانی، به افغانستان گریخته بود. 

محمد خراسانی از اعضای ارشد تحریک طالبان پاکستان بود که در اتحاد جناح‌های مختلف تروریستی پاکستان در سال‌های اخیر نقش برجسته‌ای داشت، و گفته می‌شود که در تبانی با نورولی محسود، در حال سازماندهی و راه‌اندازی حملاتی در داخل پاکستان بوده است. به نوشته اکسپرس تریبون، محمد خراسانی در شمار زیادی از فعالیت‌های تروریستی و کشتار نیروهای نظامی پاکستان و شهروندان غیرنظامی دست داشته است.

هنوز روشن نشده است که محمد خراسانی در عملیات نیروهای نظامی پاکستان در داخل خاک افغانستان کشته شده است، یا آن عملیات را طالبان افغانستان اجرا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، دولت پاکستان کوشید تا با استفاده از نفوذ شبکه حقانی در میان تحریک طالبان پاکستان، شورشیان پاکستانی را به مذاکره دعوت کند. در نتیجه پادرمیانی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان، دولت پاکستان و طالبان آن کشور به آتش‌بس یک ماهه دست یافتند. اما این آتش‎بس شکننده و کوتاه مدت بود و دوباره تمدید نشد.

یک منبع آگاه امنیتی به اکسپرس تریبون گفت، دولت پاکستان فهرستی از اعضای تحریک طالبان پاکستان را به طالبان افغانستان داده است و به این گروه توصیه کرده است که پرونده طالبان  پاکستانی را به عنوان یک مورد آزمایشی در نظر گیرند. به باور این منبع، اگر طالبان افغان در مهار طالبان پاکستانی موفق شوند، خواهند توانست قدرت‌شان را به عنوان یک دولت به کشورهای جهان ثابت کنند.

این منبع افزود، اگر طالبان افغان نتوانند به دولت پاکستان در مهار تحریک طالبان پاکستانی کمک کنند، شک و تردید بر دوام همکاری و رابطه میان طالبان افغان و شبکه القاعده پابرجا خواهد ماند.

هفته گذشته بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان، در یک نشست خبری گفت که مذاکرات میان تحریک طالبان پاکستان و دولت آن کشور متوقف شده است، چون طالبان پاکستان خواست‌هایی را مطرح کرده‌اند که قابل مذاکره نیستند. در ماه نوامبر، تحریک طالبان پاکستان گفت در صورتی که در یک کشور سوم برای این گروه دفتر سیاسی باز شود و شماری از فرماندهان ارشد آن از زندان‌های دولت پاکستان آزاد شوند، به مذاکره ادامه می‌دهد. دولت پاکستان این پیش‌شرط‌های تحریک طالبان پاکستان را نپذیرفت، و در نتیجه حملات این گروه در شهرهای پاکستان افزایش یافت.