مدرن‌سازی جمعه‌ها در امارات متحده عربی

امارات سومین کشور در خاورمیانه است که هفته کاری دوشنبه تا جمعه را دنبال می‌کند

 پیش از امارات، ترکیه و لبنان تعطیلی آخر هفته را با اغلب کشورهای جهان هماهنگ کرده بودند - GIUSEPPE CACACE / AFP

ساکنان امارات متحده عربی این هفته اولین جمعه کاری در تاریخ این کشور را تجربه کردند. از این به بعد قرار است روزهای شنبه و یکشنبه در امارات تعطیل باشد و جمعه نیز به صورت نصف روز فعالیت اداری انجام شود.

به نوشته نشنال نیوز، این تغییر سیاست بر بخش وسیعی از جامعه تاثیر گذاشته است. به طور دقیق، انتظار می‌رود ٧٠ درصد از کارمندان دولت فدرال در روز جمعه در دفاتر حضور داشته باشند. بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی از این روش پیروی کرده‌اند و انتظار می‌رود در هفته‌ها و ماه‌های آینده شرکت‌های بیشتری این کار را انجام دهند. این تغییر بر دانش‌آموزان مدرسه‌ای نیز تاثیر می‌گذارد که اکنون در اکثر نقاط کشور هفته ٤.٥ روزه را تحصیل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین، مردم باید به خود اجازه دهند چند هفته دیگر برنامه‌ریزی مجدد روانی داشته باشند تا به این تغییر قابل عادت کنند. به هر حال، امارات سومین کشور در خاورمیانه است که هفته کاری دوشنبه تا جمعه را دنبال می‌کند. پیش از امارات، ترکیه و لبنان این اقدام را انجام داده بودند. این کار از آن جهت مهم است که این سه کشور اکثریتی مسلمان دارند و به‌طور طبیعی جمعه‌ها برای آنها شرایط ویژه‌ای دارد.

با وجود برخی سردرگمی‌های پیش‌بینی‌شده، کارها به‌خوبی پیش رفت. داده‌های برنامه ناوبری اپلیکیشن ویز (Waze) نشان می‌دهد که در روز جمعه تنها اندکی در ترافیک نقاط مهم افزایش یافته است. در حالی که این اختلال احتمالا تا حدودی ناشی از تعطیلات و ماندن افراد بیشتر در خانه به دلیل افزایش بیماری کووید-١٩ است. با توجه به اینکه طی چند هفته و یا چند ماه آینده مردم به روال عادی زندگی برمی‌گردند، وضعیت فوق خبر خوبی است.

کسانی که نماز جمعه را به جای می‌آورند نیز به راحتی با روال جدید سازگار شدند. وقت نماز ظهر که معمولا بین ظهر تا ١٢:٣٠ بعد از ظهر است، اکنون تقریبا یک ساعت جلو کشیده شده است. در بیشتر نقاط کشور شروع خطبه‌ها در ساعت ١٥:٠٠ بعد از ظهر است.

البته زمان کاری در شارجه بدون تغییر باقی می‌ماند. این بخش از امارات با تصمیم به اجرای یک هفته کاری چهار روزه در بخش عمومی، از سایر نقاط امارات فراتر رفته است. قرار است به جز روزهای جمعه و شنبه که پیشتر در شارجه کاملا تعطیل بود، روز یکشنبه نیز تعطیل شود. بدین ترتیب شارجه سه روز تعطیلی کامل را خواهد داشت.

منال آتایا، مدیر کل اداره موزه‌های شارجه، به وب‌سایت خبری نشنال نیوز گفت که او معتقد است که استراحت بیشتر ساکنان را تشویق می‌کند از فضای فرهنگی و موزه‌های در حال گسترش امارت بهره ببرند.

با توجه به اتصال اقتصاد امارات متحده عربی به اقتصاد جهانی و نیاز این کشور به افزایش بهره‌وری، این اقدامات به افزایش سرعت کارها کمک می‌کند.

نشانه اولیه آمادگی کسب و کار، تعداد شرکت‌های خصوصی است که با این تغییر همراه هستند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌های بخش خصوصی از تغییر برنامه کاری از دوشنبه تا جمعه حمایت می‌کنند، به‌طوری که از هر چهار شرکت، یکی هفته کاری ٤.٥ روزه را انتخاب می‌کند. همچنین، به نظر می‌رسد اختلال در تجارت تاکنون بسیار کم بوده است. به‌طوری که ارزش معاملات املاک در دبی در روز جمعه از ٦٩٠ میلیون دلار گذشت.

کار از دوشنبه تا جمعه گاهی اوقات به‌عنوان «هفته کاری غربی» شناخته می‌شود. امارات متحده عربی و دیگران نشان می‌دهند که در یک اقتصاد جهانی شده که فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف در آن نقش دارند، این اصطلاح باید بازنگری شود.

بیشتر از جهان