امیر خان متقی در تهران به دنبال چیست؟

طالبان در تهران با گروهی به سرپرستی اسماعیل خان دیدار کرده و احمد مسعود در این جلسه حضور نداشته است

- Iranian Foreign Ministry / AFP

دیدار امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت طالبان، با تعدادی از چهره‌های جهادی در تهران با حرف و حدیث‌های متضادی همراه بوده است. در حالی که منابع نزدیک به طالبان نوشته‌اند که در دیدارهای متقی با چهره‌های سیاسی و جهادی در روز شنبه و یکشنبه، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، نیز حضور داشته است اما اخبار تایید شده‌ای به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است که حضور احمد مسعود در این دیدارها را رد می کند.

براساس اطلاعات ایندیپندنت فارسی، دیدار هیات طالبان با گروهی به سرپرستی محمد اسماعیل خان، والی سابق هرات انجام شده است. احمد مسعود در این دیدار حضور نداشته است و در این دیدار در مورد برگزاری انتخابات و تشکیل دولت همه شمول بحث شده است. انجام این دیدار با درخواست طالبان بوده است و دیدار نمایندگانی از جبهه مقاومت با سران طالبان پیش از این و در خاک افغانستان هم انجام شده است. 

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار شناخته‌شده ایرانی و از چهره‌های نزدیک به جبهه مقاومت نیز در توییتر نوشت که برخلاف شایعات، احمدمسعود تاکنون در هیچ‌کدام از مذاکرات با طالبان در ایران شرکت نکرده است و در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده جبهه مقاومت ملی، امیراسماعیل‌خان، شمس‌الحق آرینفر، مولوی حبیب‌الله حسام و عبدالحفیظ منصور حضور داشته‌اند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، هم روز یکشنبه در توییتی نوشت که هیچ‌ ملاقاتی میان احمد مسعود و متقی صورت نگرفته است. البته آقای احمدی بعدا این توییت را حذف کرد. با این حال به نظر می‌رسد تعدادی دیگر از چهره‌های سیاسی و جهادی با امیر خان متقی دیدار کرده‌اند.

حفیظ منصور که خود در این دیدارها حضور داشته، در فیس‌بوک نوشته است که هیئت جبهه مقاومت ملی به ریاست اسماعیل‌خان با هیئت طالبان در تهران دیدار کرده است. پست آقای منصور حوالی ساعت ۲۳ یکشنبه شب نوشته و به نظر می‌رسد پس از دیدار با متقی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوال اساسی این است که متقی در کنار دیدارهای رسمی‌ خود با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از دیدار با چهره‌های جهادی، به‌خصوص اعضای جبهه مقاومت ملی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

متقی که از چهره‌های تاثیرگذار در گروه طالبان است، پیش از این نیز با چهره‌های جهادی روابطی برقرار کرده بود. در روزی که هرات سقوط کرد و اسماعیل‌خان به چنگ طالبان افتاد، متقی تلفنی با اسماعیل‌خان تماس گرفت و از او خواست تا پیام طالبان را به دیگر چهره‌های جهادی مانند صلاح‌الدین ربانی، احمد مسعود، قانونی و دیگر اعضای حزب جمعیت اسلامی برساند و از آنان بخواهد تا با گروه طالبان متحد شوند.

از این پیام چنین برداشت می‌شود که طالبان جدا از دولت روی کار، تنها حزب جمعیت اسلامی را مخالف خود می‌دانست. حالا نیز به باور طالبان، این جمعیت اسلامی است که هنوز در مقابل طالبان صف‌آرایی می‌کند. حالا رهبران طالبان در تلاش‌اند تا بخشی از حزب جمعیت را با خود همراه کنند. آن‌ها می‌دانند که متحد شدن جمعیت با این گروه، دو امتیاز مهم برای آنان دارد: نخست اینکه قوی‌ترین مخالف خود را کنار می‌زنند و جلو مخالفت‌های مسلحانه آنان را می‌گیرند. دوم اینکه قدرت نرمی را که بیشتر در دست تاجیک‌ها است، مهار می‌کنند.

طالبان متوجه شده‌اند که بخش عمده‌ای از رسانه‌های عمومی و فضای مجازی در کنترل تاجیک‌ها است و آنان در رسانه‌های اجتماعی در حال بسیج شدن‌اند. حتی آن‌هایی که در گذشته به دلیل سیاست‌های دولت پیشین، با هم اختلاف داشتند، کم‌کم در یک سنگر ضد طالبان قرار می‌گیرند. بنابراین برای نشان دادن فراگیر بودن دولت طالبان چه بهتر اینکه چهره‌هایی از جبهه مقاومت در قدرت باشند.

طالبان می‌کوشد با علم کردن نامه تایید سرپرستی عبدالقیوم سلیمانی، برادرزاده اسماعیل‌خان، که از دو سال پیش به این‌سو مشاور سفیر افغانستان در تهران است و با فرار غفور لیوال، سفیر قبلی افغانستان در تهران، از چهار ماه پیش سرپرستی سفارتخانه را نیز بر عهده گرفته است، به نحوی نشان دهد که گویا از روی حسن نیت برادرزاده اسماعیل‌خان را سرپرست سفارت افغانستان در تهران کرده‌اند.

ژیلا بنی‌یعقوب در توییتر نوشته است که در دیدار متقی با اسماعیل‌خان که در خانه سرپرست سفارت افغانستان در تهران انجام شد، وزیر خارجه طالبان به سفیر افغانستان در تهران گفته است که سه بار نامه تایید شما را فرستادیم؛ ولی سلیمانی هربار با بی‌تفاوتی گفت که نامه‌ای به دست من نرسیده است.

آنچه تاکنون از دیدار جبهه مقاومت با امیر خان متقی به بیرون درز کرده است، تقریبا بی‌نتیجه بودن گفت‌‌وگوها را نشان می‌دهد. طالبان در این گفت‌وگوها مواضعش را بیان کرده و جبهه مقاومت هم بر خواسته‌های قبلی مبنی بر ایجاد دولت فراگیر، عدالت اجتماعی، تامین حقوق شهروندی مردم و تعامل درست با مردم تاکید کرده است.