نخستین حضور زنان سعودی در رقابت‌های جشنواره «ملک عبدالعزیز»

آن‌ها برای نخستین‌بار شترهای خود را در رقابت‌های جشنواره زیبایی شترها شرکت دادند

امسال در بخشی از جشنواره شترهای «ملک عبدالعزیز» که در صحرای رماح در شمال شرقی ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در حال برگزاری است، زنان هم شترهای خود را برای شرکت در رقابت رژه بردند.

در مراسم این بخش جشنواره، زنان در لباس‌هایی سیاه و سوار بر اسب، جلوتر از مردان سفیدپوشی که بر شترهای آن‌ها سوار بودند، بر مسیری از شن‌های سرخ صحرای رماح رژه رفتند. هم‌زمان با این رژه، نوازندگان مرد، به ضرب طبل‌ها و با شمشیرهایی در دست، می‌رقصیدند.  

از میان حدود ۴۰ شرکت‌کننده در بخش زنان جشنواره، درنهایت پنج شتر برتر انتخاب شدند و جوایزی درمجموع به ارزش یک‌میلیون ریال سعودی (حدود ۲۶۰هزار دلار)  دریافت کردند.

جوان‌ترین شرکت‌کننده در این رقابت‌ها، ملاذ بنت عناد، دختر هفت‌ساله‌ای بود که شترش جایزه سوم بخش زنانه جشنواره را از آن خود کرد. عناد بن سلطان، پدر ۳۵ساله ملاذ، با ابراز خوشنودی از شرکت دخترش در جشنواره، به خبرگزاری فرانسه گفت: «حضور زنان باعث افزایش شور و شوق جشنواره می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عرب‌ها از سال‌ها پیش به‌ویژه برای رفت‌وآمد، از شتر استفاده می‌کردند و به این حیوان اهلی، لقب «کشتی صحرا» داده‌اند. به‌منظور زنده نگه‌داشتن نقش شتر در تاریخ و فرهنگ اعراب، در بسیاری از کشورهای عربی جشنواره‌های شتر برگزار می‌شود که جشنواره «ملک‌ عبدالعزیز» در عربستان سعودی، بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست.

درپی اصلاحات اجتماعی سال‌های اخیر در عربستان سعودی و برنامه‌های «چشم‌انداز ۲۰۳۰» شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، برخی محدودیت‌ها برای زنان برداشته شده و آن‌ها تحولات زیادی را در زندگی اجتماعی خود تجربه می‌کنند. 

 امسال زنان سعودی سوار بر اسب در مراسمی رژه رفتند که تا سال گذشته در انحصار مردان بود و تنها آنان امکان شرکت‌دادن شترهایشان در جشنواره «ملک عبدالعزیز» را داشتند؛ حالا بخشی از جشنواره به زنان صاحب شتر اختصاص داده شده است و شترهای آن‌ها نیز در رقابت‌های زیبایی شرکت می‌کنند.

زیبایی شترها بر اساس معیارهای مختلفی ارزیابی می‌شود، اما شکل و اندازه لب‌ها، گردن و کوهان از مهم‌ترین ویژگی‌های تاثیرگذار در این رقابت‌هاست.

پس از آغاز جشنواره شترهای عربستان سعودی در آذرماه، اعلام شد که بیش از ۴۰ شرکت‌کننده در این مسابقه زیبایی، به‌دلیل تزریق بوتاکس به حیواناتشان از دور رقابت‌ها حذف شده‌اند. 

جشنواره ۴۰روزه «ملک عبدالعزیر» برای شترها، با رقابت‌هایی که جوایزشان درمجموع به ۶۶میلیون دلار می‌رسد، هر سال تعداد زیادی از پرورش‌دهندگان شتر را از سراسر کشورهای خلیج فارس به خود جذب می‌کند.

بیشتر از جهان