حکومت افغانستان شورای عالی مصالحه تشکیل داد

پنج زن عضو شورای عالی صلح افغانستان هستند

شورای مصالحه افغانستان- رسانه های اجتماعی

همزمان با پایان دور  هفت روزه  رایزنی های فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، حکومت وحدت ملی این کشور از تشکیل شورای عالی مصالحه خبر  داده است. اشرف غنی رییس جمهوری می گوید که وظیفه اصلی شورای مصالحه انتخاب هیات مذاکره کننده است.

 شورای مصالحه بیست دو عضو دارد. حامد کرزی رییس جمهوری پیشین، رهبران جهادی، سران احزاب و شماری از چهره های متنفذ سیاسی عضویت این شورا دارند. زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا نقش محوری در تشکیل این شورا داشته است.

قرار است تا یک هفته دیگر نخستین دور گفتگوهای بین الافغانی در دوحه برگزار شود. نمایندگانی از حکومت و شورای عالی مصالحه در این نشست شرکت خواهند کرد. این نخستین باریست که حکومت افغانستان پذیرفته است که بخشی از گفتگوها باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیب شورای عالی مصالحه واکنش های زیادی را بر انگیخته است. این شورا پنج عضو زن دارد و اکثریت اعضا آن رهبران جهادی اند. فعالان سیاسی جوان ترکیب این شورا را برابر با واقعیت های اجتماعی و سیاسی افغانستان پس از طالبان نمی دانند.

حنیف اتمر، مشاور پشین امنیت ملی که از کاندیدای پر نفوذ انتخابات ریاست جمهوری مهر ماه امسال است در اعتراض به ترکیب شورای عالی مصالحه گفته است که رییس جمهوری افغانستان به دلایل سیاسی و انتخاباتی هیچ نوع رایزنی با او نکرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سو دیگر طالبان در خبرنامه ای گفته اند که دیدار با هیات افغانی به معنی دیدار با حکومت کابل نیست. از آغاز مذاکرات آمریکا با طالبان تا اکنون، این گروه نپذیرفته است که به گونه مستقیم با حکومت افغانستان دیدار و مذاکره کند.

شمار ی از ناظران افغانستان، شرکت نمایندگان حکومت این کشور در نشست بین الافغانی در قطر را فروکاستن جایگاه قانونی و مشروعیت حقوقی نظام دموکراتیک افغانستان می دانند.

مذاکره کنندگان ایالات متحده آمریکا به رهبری زلمی خلیلزاد از اواخر سال گذشته خورشیدی تا اکنون پنج بار به گونه مستقیم با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار داشته اند. هر دو طرف مذاکرات تایید کرده اند که توافق بر سر پیش نویس خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تعهدات طالبان در مبارزه با تروریسم حاصل شده است.

بیشتر از