کشف سویه «دلتاکرون» ویروس کرونا در قبرس

سویه «دلتاکرون» در شرایطی جهش یافته است که سویه اومیکرون ویروس کرونا همچنان به‌سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است

پژوهشگران قبرسی نتیجه پژوهش خود را در هفته جاری به مرکز بین‌المللی داده‌ها که ویروس‌ها را ردیابی می‌کند، ارسال داشتند-Iakovos Hatzistavrou / AFP

شبکه خبری بلومبرگ گزارش می‌دهد که یک پژوهشگر در قبرس سویه‌ای از ویروس کرونا را کشف کرده است که ترکیبی از جهش‌های دلتا و اومیکرون است.

لئوندیوس کوستریکیس، استاد علوم بیولوژیک در دانشگاه قبرس، این سویه را «دلتاکرون» نام گذاشته  است، زیرا خصوصیات ژنتیکی آن شبیه به اومیکرون، اما در نردبان ژنتیکی دلتا است.

به گزارش بلومبرگ، تاکنون کوستریکیس و تیمش ۲۵ مورد ابتلا به این ویروس را ردیابی کرده‌اند. هنوز نمی‌توان گفت که آیا موارد دیگری از سرایت این ویروس نیز وجود دارد یا نه، و ابتلا به این سویه چه عوارضی دارد.

کوستریکیس روز جمعه، ۷ ژانویه،  در گفت‌وگو با شبکه سیگما گفت: «در آینده خواهیم دید که آیا این سویه [در مقایسه با اومیکرون و دلتا از نظر پاتولوژیکی] قابلیت سرایت بیشتری دارد  و دوام خواهد یافت، یا نه.» او افزود که به باور، او در قیاس با دلتاکرون، اومیکرون همچنان ویروس غالب خواهد ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران قبرسی نتیجه پژوهش خود را در هفته جاری به مرکز بین‌المللی داده‌ها که ویروس‌ها را ردیابی می‌کند، ارسال داشتند.

سویه «دلتاکرون» در شرایطی جهش یافته است که سویه اومیکرون ویروس کرونا همچنان به‌سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است. اما کارشناسان می‌گویند بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سویه، دستکم تا کنون، تنها در بیمارانی دیده شده است که با بیماری کووید-۱۹در بیمارستان بستری هستند و نه مبتلایانی که نیازی به بستری شدن نداشته‌اند.

در ماه دسامبر، پل برتون، مشاور ارشد پزشکی شرکت تولید داروی مدرنا، در مجلس عوام بریتانیا گفت که حضور همزمان سویه‌‌‌‌های دلتا و اومیکرون به احتمال یک جهش جدید که نتیجه رد‌وبدل ژن‌های این دو سویه است، دامن می‌زند.  چنین حرکتی در میان ویروس کرونا معمول است. چند پژوهش نتیجه‌گیری کرده است که این ترکیب می‌تواند ویروس کرونا را «به گونه‌ای خطرناک» تغییر دهد، اما در عین حال می‌تواند به تولید داروهایی که آن را درمان کنند، نیز بینجامد.

آمار هفت روزه دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا حاکی از آن است که در ایالات متحده  روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که نمایانگر ۷۲ درصد افزایش نسبت به هفته پیش از آن، و رکوردی بی‌سابقه است.

بیشتر از جهان