هزاران مخالف واکسن در اروپا فریاد خشم سر دادند

مقامات وزارت کشور فرانسه می‌گویند ۱۰۵ هزار و ۲۰۰ نفر در اعتراضات شرکت داشتند

تظاهرکنندگان در پاریس شعارهای تندی علیه امانوئل مکرون سر دادند - CHRISTOPHE ARCHAMBAULT / AFP

روز شنبه ۸ ژانویه، معترضان به مقررات واکسیناسیون در چند شهر اروپا راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

در فرانسه بیش از یکصد هزار نفر از مردم  در اعتراض به طرح دولت برای اعمال محدودیت بیشتر حقوق شهروندان واکسینه نشده دست به اعتراض زدند. این طرح تنها چند روز پس از آن تصویب شده است که پرزیدنت مکرون با ادبیاتی اهانت‌آمیز گفت می‌خواهد افرادی را که نمی‌خواهند واکسن بزنند، «کلافه» کند.

تعداد افرادی که روز شنبه اعتراض کردند، چهار برابر تعدادی بود که روز ۱۸ دسامبر درسراسر کشور دست به تظاهرات زدند. آن‌ها با طرح دولت که افراد واکسینه نشده را از رفتن به رستوران، سفر در قطارهای میان‌شهری، و شرکت در رویدادهای فرهنگی محروم می‌کند، مخالفند.

روز پنجشنبه، ۷ ژانویه، مجلس سفلای پارلمان فرانسه لایحه جنجال برانگیزی را تصویب کرد که بر اساس آن، این طرح از نیمه ماه جاری اجرایی می‌شود. اما با توجه به اعتراضات مردم، احتمال دارد مجلس سنا تایید نهایی آن را به تعویق اندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون در هفته‌ای که گذشت، با ادبیاتی اهانت‌آمیز گفت می‌خواهد زندگی را چنان بر کسانی که واکسن نزده‌اند سخت و آن‌ها را «کلافه» کند، که ناگزیر از تزریق واکسن شوند. او گفت آن‌ها لیاقت شهروندی ندارند.

روز شنبه تظاهرات‌کنندگان در پاریس با استفاده از همان ادبیات، گفتند «ما تو را کلافه خواهیم کرد.»

در پاریس تظاهرات‌کنندگان در هوای بارانی با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن‌ها عبارات «حقیقت» و «نه به برگ عبور واکسن» نوشته شده بود، به خیابان‌ها آمدند. یکی از تظاهرات‌کنندگان گفت : «می‌خواهم او [مکرون] قاچاقچیان مواد مخدر و تبهکاران را کلافه کند، نه مردم عادی را.»

هم‌اکنون نیز مردم فرانسه باید برای ورود به رستوران، بار، و استفاده از قطار میان‌شهری، یا تاییدیه واکسیناسیون نشان دهند، یا ثابت کنند که اخیرا از بیماری بهبود یافته، اند یا آزمایش کرونا داده باشند و نتیجه آن منفی بوده باشد.

مقامات وزارت کشور فرانسه می‌گویند ۱۰۵ هزار و ۲۰۰ نفر در اعتراضات شرکت داشتند که ۱۸ هزار نفر از آنان در پاریس بوده‌اند.  حدود شش هزار نفر هم در شهر تولون دست به تظاهرات زدند که با گاز اشگ آور پلیس متفرق شدند. 

آمارها حاکی از افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا در فرانسه است. در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۸۲۱ نفر در بخش مراقبت ویژه بستری هستند.

معترضان به مقررات واکسیناسیون در چند شهر آلمان  هم  راهپیمایی کردند. به گزارش پلیس آلمان،  بزرگترین راهپیمایی با شرکت حدود ۱۶ هزار نفر در شهر هامبورگ برگزار شد.

در شهر برلین، معترضان با کاروان اتوموبیل و موتورسیکلت به خیابان آمدند. پلیس برلین می گوید در مجموع بیش از ۱۰۰ خودرو، ۷۰ موتورسیکلت و حدود دویست نفر در این تظاهرات شرکت داشتند.

تظاهراتی نیز در ایتالیا برگزار شد. صدها نفر در شهر تورین در اعتراض به مقرراتی که زدن واکسن را برای همه افراد بالای پنجاه سال الزامی می کند، دست به اعتراض زدند. از روز دوشنبه قوانین سختگیرانه تری ورود کلیه افراد واکسینه نشده به وسائل حمل و نقل عمومی و رستوران ها را ممنوع می کند.

 

بیشتر از جهان