فراخوان میشل اوباما: برای حفظ حق رای مبارزه کنیم 

میشل اوباما و همراهانش سال جدید را با مبارزه‌ای مهم آغاز کرده‌اند 

میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا، سال گذشته در کنار افراد مشهوری همچون تام هنکس و کری واشنگتن، بازیگران شناخته‌شده، از مردم آمریکا خواست سناتورهای خود را تشویق کنند که لایحه «برای مردم» را تصویب کنند- Joe Raedle/Getty Images/AFP

میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا، با انتشار پیامی درباره انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که در سال جاری میلادی برگزار می‌شوند، بر اهمیت این انتخابات و مقابله با تلاش‌ها برای محدود کردن حق رای شهروندان تاکید کرد. او نوشت: «باید جوری رای دهیم که انگار آینده دموکراسی‌مان به آن وابسته است.»

نامه خانم اوباما با عنوان «مبارزه‌ای برای رای‌هامان» روز یکشنبه به عنوان آگهی در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد. بانوی اول سابق آمریکا که سازمانی به نام «وقتی همه رای می‌دهیم» تشکیل داده است، از شهروندان آمریکا خواست از دموکراسی آن کشور دفاع کنند و در برابر حمله‌ای تاریخی به حق رای شهروندان، بایستند. 

در آمریکا برخی از قوانین حق رای شهروندان را محدود می‌کند؛ مثلا اجباری بودن ثبت‌نام از مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات‌ها، یا همراه داشتن کارت‌های شناسایی خاص. نامه خانم اوباما تنها چند روز پس از اولین سالگرد یورش طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق، به کنگره آمریکا با هدف مختل کردن روند قانونی انتخاب رئیس ‌جمهوری منتشر می‌شود. میشل اوباما در این نامه هم به آن یورش اشاره می‌کند، و هم به قوانینی که در یک سال اخیر در ایالت‌های مختلف تصویب شده است تا رای دادن را سخت‌تر کند. 

اتکا بر چنین مقرراتی بود که در سال‌های پیش از دهه ۱۹۶۰، باعث شده بود میلیون‌ها نفر از سیاه‌پوستان در مناطق جنوبی آمریکا عملا حق رای نداشته باشند؛ واقعیتی که در پی مبارزات مردمی و تصویب قانون حق رای در دولت لیندون بی جانسون، عوض شد. از جمله مقررات سابق، این بود که تنها افرادی اجازه حق رای داشتند که مالیات سرانه خاصی را پرداخت کرده بودند، یا در آزمون‌هایی خودسرانه «باسواد» شناخته می‌شدند، که باعث می‌شد اکثریت سیاه‌پوستان حق رای نداشته باشند.  کنشگران حقوق مدنی بسیاری مقررات کنونی را که در سال‌های اخیر تصویب شده‌اند، ادامه همان مقررات، و تلاشی نژادپرستانه برای سلب حق رای از شهروندان می‌دانند. این کنشگران خواهان تصویب قوانین جدیدی در سطح فدرال از سوی کنگره هستند که از حق رای تمام شهروندان آمریکا پاسداری کند.

خانم اوباما در نامه خود می‌نویسد: «نسل‌های متمادی از شهروندان آمریکا مالیات‌های سرانه، آزمون‌های سواد، و قوانینی را که برای سلب قدرت از آن‌ها طراحی شده است، از سر گذرانده‌اند، و این کار را با سازماندهی، اعتراض، و مهم‌تر از همه، فائق آمدن بر موانع موجود برای رای دادن انجام داده‌اند. و اکنون ما نیز باید چنین کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامه خانم اوباما به امضای ۳۰ سازمان مدنی رسیده است؛ از جمله «انجمن سراسری بهبود وضعیت رنگین‌پوستان» که از قدیمی‌ترین سازمان‌های کشور در این زمینه است، سازمان «نبرد منصفانه» (فیر فایت) که استیسی آبرامز، چهره سرشناس حزب دموکرات در ایالت جورجیا، آن را بنیان نهاده است، «بنیاد آرای لاتین‌تباران»، سازمان «نسل بعدی آمریکا» که تام استایر، میلیاردر لیبرال‌ماب، در سال ۲۰۱۳ با هدف تشویق جوانان به رای بنیان نهاد، و سازمان «بیش از یک رای» که به‌دست لبران جیمز، بسکتبالیست مشهور، تاسیس شده است. 

اوباما در آن نامه می‌نویسد: «ما مشترکا معتقدیم به سازمان‌دهی و به میدان آوردن رای‌دهندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ و انجام کاری که باعث شود دموکراسی ما برای همه‌مان موثر باشد.»

مطابق تقویم معمول، انتخابات‌ میان‌دوره‌ای در نوامبر سال جاری میلادی (یعنی حدود ده ماه دیگر) برگزار می‌شود و محک مهمی برای حزب دموکرات خواهد بود که در حال حاضر هم ریاست‌ جمهوری و هم دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارد. کنترل دموکرات‌ها بر دو مجلس اما ضعیف و با اختلاف بسیار کمی از جمهوری‌خواهان است و از همین رو باعث شده است که این حزب بیم از دست رفتن این کنترل و بازگشت سیطره جمهوری‌خواهان بر کنگره را داشته باشد. 

خانم اوباما در پیام خود به نقشه راه پیش رو اشاره می‌کند و می‌گوید که سازمان «وقتی همه ما رای می‌دهیم» و ائتلافی که با سایر سازمان‌های مشابه تشکیل داده است، خواهند کوشید «حداقل ۱۰۰ هزار داوطلب را به خدمت بگیرند و تعلیم دهند» و «بیش از یک میلیون رای‌دهنده جدید» را ثبت‌نام کنند. به گفته او، این ائتلاف هزاران وکیل را نیز استخدام می‌کند تا از حقوق رای‌دهندگان آمریکایی دفاع کنند و به رای‌دهندگان در مورد امن بودن آرای خود آموزش دهند. از جمله برنامه‌های ائتلاف این است که از ۱۰۰ هزار شهروند آمریکا بخواهند با سناتورهای خود تماس بگیرند و خواهان تصویب دو لایحه مهم شوند:‌ «لایحه آزادی رای»، و «لایحه جان لوئیس برای پیشبرد حقوق رای‌دهندگان». جمهوری‌خواهان با آن که در مجلس سنا در اقلیت قرار دارند، از راهبردی به نام «فیلیباستر» استفاده می‌کنند تا رای‌گیری در مورد این دو لایحه را به تعویق بیندازند و نگذراند آن لوایح به صحن مجلس برسند. شکستن مانع «فیلیباستر» نیاز به رای ۶۰ از ۱۰۰ سناتور دارد. دموکرات‌ها در حال حاضر تنها ۴۸ کرسی دارند و البته از همراهی دو سناتور مستقل (برنی سندرز و انگوس کینگ) نیز برخوردارند تا به همراه کامالا هریس‌ (که به عنوان معاون رئیس‌ جمهوری، رئیس مجلس سنا هم محسوب می‌شود)، اکثریت داشته باشند. جمهوری‌خواهان اما از ۵۰ کرسی خود برای توقف لوایح دموکرات‌ها استفاده می‌کنند.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، وعده داده است که اگر جمهوری‌خواهان همچنان جلو تلاش دموکرات‌ها را برای تصویب این دو لایحه بگیرند، تا قبل از روز مارتین لوتر کینگ (۱۷ ژانویه، که در آمریکا تعطیلی رسمی است) در مورد تغییر قوانین فیلیباستر رای‌گیری می‌کند. 

اوباما در نامه خود تاکید می‌کند: «باید کاری کنیم که کنگره راهی جز اقدام قاطعانه برای پاسداری از حق رای و قابل دسترس ساختن صندوق رای برای همگان نداشته باشد.»

سازمان «وقتی همه ما رای می‌دهیم»، پیش از این بیشتر به ثبت‌نام رای‌دهندگان و بسیج آن‌ها می‌پرداخت. اخیرا اما این سازمان به فعالیت‌های آموزشی و تلاش برای تغییر قوانین نیز روی آورده است. 

خانم اوباما سال گذشته در کنار افراد مشهوری همچون تام هنکس و کری واشنگتن، بازیگران شناخته‌شده، از مردم آمریکا خواست سناتورهای خود را تشویق کنند که لایحه «برای مردم» را تصویب کنند. آن لایحه نیز خواهان تقویت حقوق رای‌دهندگان بود، اما با تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه مسدود شد.

بیشتر از جهان