تجمع در پاریس با خواست آزادی گردشگر فرانسوی زندانی در ایران

خواهر بنجامین بریر معتقد است وزارت خارجه فرانسه به محکوم کردن رسمی ایران برای این بازداشت، تمایلی ندارد

تجمع همبستگی با بنجامین بریر در میدان تروکادرو پاریس، هم‌زمان با پانزدهمین روز اعتصاب غذای او در زندان مشهد- @AssoHoma/ Twitter

هم‌زمان با ادامه اعتصاب غذای بنجامین بریر، روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در میدان تروکادرو شهر پاریس، تجمعی در همبستگی با این شهروند فرانسوی زندانی در ایران برگزار شد. 

شرکت‌کنندگان در این تجمع، با در دست داشتن تصاویری از این زندانی که نزدیک به ۲۰ ماه است در وضعیت بازداشت موقت به‌سر می‌برد، خواستار آزادی او شدند.

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی ۳۶ساله درجریان سفری زمینی با یک خودرو ون به کشورهای مختلف آسیا، بعد از سفر به ترکیه و اقلیم کردستان عراق، اوایل دی‌ماه سال ۱۳۹۸ از مرزهای غربی، وارد ایران شد. او در اوایل خرداد ۱۳۹۹ پس از به‌پرواز درآوردن یک هواپیمای بدون سرنشین برای تصویربرداری در دشت‌های نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان، به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. بریر از آن زمان تاکنون با اتهام «جاسوسی» در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت موقت به‌سر می‌برد. 

این زندانی که هنوز زمان برگزاری دادگاه او مشخص نشده، از چهارم دی‌ماه (۲۵ دسامبر)، به‌‌دلیل محرومیت از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش به‌مناسبت کریسمس دست به اعتصاب غذا زده است.

بلاندین بریر، خواهر ۳۱ ساله این زندانی، درمورد تجمع در پاریس که هم‌زمان با پانزدهمین روز اعتصاب غذای برادرش برگزار شد، به شبکه خبری «فرانس‌۲۴» گفت: «ما می‌خواهیم نشان دهیم که بنجامین بریر وجود دارد، که او فقط یک گروگان منفعل نیست که منتظر نشسته باشد تا اتفاقی بیفتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده بریر به‌همراه وکیل او، سعید دهقان با کمک سفارت فرانسه در ایران و یک وکیل در فرانسه، تلاش کرده‌اند تا دولت فرانسه را برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک تحت فشار قرار دهند. در اردیبهشت‌ماه، خواهرش در نامه‌ای سرگشاده به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اتهام‌های برادرش را «بی‌پایه» دانسته و تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران برادرش را «گروگان» گرفته تا از او به‌عنوان یک «ابزار مذاکره» استفاده کند. او از مکرون خواست که «از همه ابزارهای دیپلماتیک ممکن برای اطمینان از آزادی [بنیامین] استفاده کند»، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

بلاندین بریر معتقد است که وزارت خارجه فرانسه به صدور یک محکومیت رسمی علیه ایران در مورد ادامه بازداشت بردارش، تمایلی ندارد. او می‌گوید که وزارت خارجه «درمحدوده آن‌چه که برای بنجامین ممکن است، کاری را که می‌تواند، انجام می‌دهد؛ من این را می‌دانم. موضوع این است که این برای ما، بعد از ۲۰ ماه، کافی نیست.»

همراه با تجمع روز شنبه در میدان تروکادرو، بلاندین بریر، دادخواست آنلاینی نیز برای درخواست آزادی بنیامین راه‌اندازی کرده است که در حال حاضر بیش از ۴۷هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

به گفته وکیل بنجامین بریر، سعید دهقان، موکلش به‌‌علت «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» به «جاسوسی» و به‌علت طرح سوال در رسانه‌های اجتماعی درمورد «اجباری‌بودن حجاب در جمهوری اسلامی» به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. این زندانی و خانواده‌اش اتهام‌های مطرح‌شده را به‌شدت رد می‌کند و خواهرش به «فرانس۲۴» گفت که او «به‌طور غیرقانونی» بازداشت و بدون محاکمه در زندان نگه داشته شده است. 

بلاندین بریر گفت که پرونده برادرش هرگز به دادگاه ارجاع نشده و این دو اتهام تنها به وکیل او ابلاغ شده است.

سعید دهقان خردادماه ۱۴۰۰ از پایان تحقیقات دادسرای مشهد، صدور قرار مجرمیت برای بریر با اتهام‌های «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» و فرستاده‌شدن پرونده به دادگاه خبر داده بود؛ اما هنوز دادگاهی برای رسیدگی به این پرونده تشکیل نشده است. 

این وکیل دادگستری ششم دی‌ماه، در حساب توییترش، ضمن اعلام اعتصاب غذای موکل خود، نوشت: «دادگاه انقلاب مشهد برای رسیدگی به اتهامات سیاسیِ بنجامین بریر که اکنون ۵۷۰ روز در بازداشت است، منتظر چیست!؟» 

خواهر بنجامین بریر به «فرانس۲۴» گفت که در این ماجرا، نه «پرونده»‌ای وجود دارد و نه «شفافیت» و تا جایی که او می‌داند، برادرش «گروگانی» است که مقام‌های ایرانی او را گرفته و نگه داشته‌اند. 

بنجامین بریر تصاویر بسیاری از سفرهایش به ایران، اقلیم کردستان عراق و ترکیه را در حساب اینستاگرام خود ثبت کرده است. او پیش‌تر در سفرهایی مشابه به مناطق اسکاندیناوی و بالکان هم رفته بود.

بلاندین بریر گفت: «او فقط یک گردشگر بود و هیچ چیز نمی‌تواند این واقعیت را توجیه کند که او مدت زیادی را بدون دلیل و با ارتباط کم با خانواده خود در زندان گذرانده است.»

او هر سه‌هفته یک‌بار می‌تواند با برادرش صحبت کند، البته اگر مسئولان زندان (مثل شب کریسمس) مخالفت نکنند. بلاندین بریر گفت: «این یک نبرد دائمی است. زمانی که اجازه تماس تلفنی به او داده می‌شود، مکالمات بنجامین ضبط و به فارسی ترجمه می‌شود و این باعث می‌شود که او نتواند آشکارا درباره واقعیت زندگی خود در زندان صحبت کند.»

نمایندگان سفارت فرانسه در ایران توانسته‌اند با بنجامین در زندان ملاقات کنند و تأیید کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از بدرفتاری فیزیکی با او دیده نمی‌شود، اما خانواده‌اش درمورد سلامت روان او ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته خواهرش، در زندان کسی نیست که با بنحامین بریر فرانسوی یا انگلیسی صحبت کند و «نزدیک به دو سال است او با این ترس زندگی می‌کند که ممکن است سرنوشتی مشابه سایر زندانیان محکوم به اعدام داشته باشد». 

بلاندین بریر موقعیت برادرش را «وحشتناک» توصیف می‌کند. او پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه هم گفته بود که هدف از اعتصاب غذای برادرش، علاوه‌بر اعتراض به ممانعت از تماس تلفنی کریسمس، جلب توجه‌ها به «بدرفتاری بیست‌ماهه با او » در زندان است.

درحال حاضر، بنابر آمار سازمان‌های حقوق بشری، دست‌کم ۱۶ تبعه کشورهای غربی در زندان‌های  ایران به‌سر می‌برند؛ البته اکثر این زندانی‌ها تابعیت دوگانه دارند و بنجامین بریر تنها زندانی شناخته‌شده غربی است که پاسپورت ایرانی ندارد.