خامنه‌ای: با آمریکا مذاکره می‌کنیم اما تسلیم نمی‌شویم

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که «امریکا از بُن دندان با نظام اسلامی دشمن است»

علی خامنه‌ای پیش از این هر نوع مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده بود - KHAMENEI.IR 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک چرخش آشکار جدید گفت : «ما با دشمن مذاکره و تعامل می‌کنیم، اما در مقابل حرف زور تسلیم نمی‌شویم.»

او درحالی اکنون مذاکره و تعامل با آمریکا را مجاز اعلام کرده، که پیش از این هر نوع مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده بود و از جمله به دلیل همین رویکرد، باعث شد که مذاکرات هسته‌ای در وین، با آمریکا به عنوان مهم‌ترین طرف مذاکرات به طور غیر مستقیم پیش برود.

علی خامنه‌ای که سخنانش در یک جلسه مجازی به مناسبت روز ۱۹ دی، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و صفحات رهبر جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شد، گفت: «آمریکا از بُن دندان با نظام اسلامی دشمن است زیرا این نظام را برخاسته از دین و مظهر اعتقادات دینی ملت می‌داند. اینکه ما با دشمن مذاکره یا تعامل کنیم حرف دیگری است اما در مقابل حرف زور دشمن نباید تسلیم شد. تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو جزو اصول انقلاب است و اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنانکه تا کنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد.»

خامنه‌ای همچنین به کشته شدن قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: «محاسبه غلط آمریکا در دستگاه محاسباتیشان ادامه دارد. فکر می‌کردند با از بین بردن شهید سلیمانی نهضت و حرکت عظیمی که او نماینده‌اش بود خاموش خواهد شد اما می‌بینید که بیشتر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای ادامه داد: «حقیقت ملت ایران را تشییع شهید سلیمانی نشان می‌دهد نه نظرسنجی‌هایی که گاهی با غرض انجام می‌شود. اگر پیکر شهید را به سوریه و لبنان و پاکستان هم می‌بردند همینگونه مثل ایران تشییع می‌شد. ملت ایران زیر تابوت شهید سلیمانی هویت و وحدت خودش را نشان داد. شهادت شهید سلیمانی از نظر دشمن یک تهدید محسوب می‌شد اما غیرت ملت مسلمان ایران آن را به فرصت تبدیل کرد.»

در حالی که گرانی و تورم و مشکلات معیشتی به اصلی‌ترین دغدغه شهروندان ایرانی بدل شده است، علی خامنه‌ای کم‌اهمیت خواندن مشکلات اقتصادی در ایران گفت: «مشکلات اقتصادی، بانکی و مالیاتی نباید باعث مکتوم ماندن موفقیت‌های جمهوری اسلامی شود. در مورد مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم. بعضی این مشکلات را طوری بیان می‌کنند که انگار هیچ موفقیتی در کشور انجام نشده. ما ده‌ها موفقیت در کشور داریم که باید این موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی را به مردم بگوییم.»

خامنه‌ای با بیان این که «این تصور که اصول انقلاب برای مردم و آینده سودمند نیست خلاف واقع و بی‌انصافی محض است» گفت: «در طول این ۴۳ سال هر جا پیشرفت و حرکت کرده‌ایم، محصول روحیه و مجاهدت افراد مؤمن و انقلابی بوده و هر جا کار زمین مانده، پای فرصت‌طلبی، فساد، اشرافی‌گری و نگاه‌های غیرانقلابی در میان است.»

او  در بخش دیگری از صحبت‌هایش غیرت دینی را از عوامل قیام ۱۹ دی برشمرد و گفت: «برخی تلاش و تبلیغ می‌کنند که غیرت دینی را «بی‌منطقی و خشونت» بنامند اما حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است همانطور که ۹ دی ۸۸ مصداق دیگری از غیرت دینی است.»