اتحادیه فوتبال اسرائیل در گفتگو با ایندیپندنت فارسی: به آسیا باز نمی‌گردیم

«فدراسیون فوتبال اسرائیل به صلح و دوستی در فوتبال اعتقاد دارد»

در سال ۲۰۱۸ که تیم‌های ملی فوتبال فلسطین و بحرین با هم بازی کردند، سه بازیکن تیم ملی فوتبال فلسطین در باشگاه‌های اسرائیلی توپ می‌زدند- AFP

در پی اظهارات اخیر برخی از مسئولان فوتبال ایران مبنی بر احتمال بازگشت اسرائیل به کنفدراسیون فوتبال آسیا، شلومی بارزل، سخنگوی اتحادیه فوتبال اسرائیل به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما بخشی از یوفا هستیم و بخشی از کنفدراسیون یوفا خواهیم ماند.»

پس از حذف تیم‌های استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، برخی از مسئولان ایرانی مدعی شدند که اسرائیل قصد دارد به کنفدراسیون فوتبال آسیا بازگردد. این موضوع با توجه به سیاست‌های جمهوری اسلامی مبنی بر عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی، موجب نگرانی فوتبال دوستان شد.

پس از توافق‌نامه ابراهیم، روابط سیاسی اسرائیل با کشورهای عربی طی سال‌های اخیر بهبود یافته است و ورزشکاران عرب بارها طی این مدت با حریفان اسرائیلی خود دیدار کرده‌اند.

در همین رابطه، سخنگوی اتحادیه فوتبال اسرائیل می‌گوید: «توافقنامه ابراهیم به ما و هر کشور و اتحادیه‌ای که به همزیستی و صلح در فوتبال اعتقاد دارند، اجازه می‌دهد تا امکان همکاری فراهم شود و به همه ما کمک می‌کند تا به یکدیگر نزدیک‌تر شویم. ما از همکاری‌هایی که به لطف این توافقات در فوتبال ایجاد کرده‌ایم خوشحالیم و به کار برای تقویت و توسعه روابط با سایر اتحادیه ها در کنفدراسیون‌های مختلف ادامه می‌دهیم.»

پیش‌تر، ابراهیم شکوری، معاون اجرایی سابق پرسپولیس در توییتی مدعی شده بود که اسرائیل قصد دارد به کنفدراسیون فوتبال آسیا بازگردد. او در این مورد نوشت: «تیم‌های باشگاهی که از آسیا حذف شدند و این یعنی از دست رفتن اعتبار، منابع مالی و…. متأسفانه گوش شنوایی نیست. آیا به فکر تیم‌های ملی و چالش‌های پیش رو هستیم؟ مهمترین و نزدیکترین چالش‌ها: ورود بانوان به استادیوم‌ها و حضور اسرائیل در فوتبال آسیا»

اگرچه اظهارات اخیر شکوری در صحنه ورزشی ایران نخستین بار نیست که مطرح می‌شود. پس از امضای توافقنامه بین شیخ رشید بن حمید النعیمی رئیس فدراسیون فوتبال امارات متحده عربی و اورن حسون رئیس فدراسیون فوتبال اسرائیل، روزنامه خبر ورزشی نیز در مطلبی نسبت به احتمال بازگشت اسرائیل به آسیا ابراز نگرانی کرده بود.

این نگرانی از آنجا نشئت می‌گیرد که بر خلاف ورزش‌های انفرادی، دیگر در فوتبال نمی‌توان بهانه غیرسیاسی برای روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی را اعلام کرد.

سیاست ورزش در جمهوری اسلامی که به بهانه حمایت از مردم فلسطین با رقبای اسرائیلی روبه‌رو نمی‌شوند را می‌توان در کنار ورزشکاران فلسطینی که با باشگاه‌های اسرائیلی قرارداد حرفه‌ای دارند، بررسی کرد. در سال ۲۰۱۸ که تیم‌های ملی فوتبال فلسطین و بحرین با هم بازی کردند، سه بازیکن تیم ملی فوتبال فلسطین در باشگاه‌های اسرائیلی توپ می‌زدند: محمد درویش، عبدالله جابر (تیم هاپوئل) و شادی شعبان (تیم مکابی). 

ولی در ورزش ایران ورزشکاران همچنان تحت فشار فریاد «باید ببازی» قرار دارند.

موضوع «باید ببازی» از زمانی به سوژه ورزش دوستان ایرانی تبدیل شد که علیرضا کریمی ماچیانی در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان شرکت کرد. وی در رقابت نخست مقابل جبرئیلف از روسیه قرار گرفت و در حالی که از حریف خودش پیش بود با دستور مربیان تیم ایران که با فریاد «باید ببازی»، مقابل حریف شکست خورد تا در دور بعد مقابل حریف اسرائیلی قرار نگیرد.

اقدامی که همسو با سیاست‌های حکومت ایران صورت گرفت.

از آن زمان به بعد بحث‌های متعددی در محافل ورزشی در مورد رویارویی با رقبای اسرائیلی مطرح شده است و هر بار که یکی از ورزشکاران قصد دارد تابوی روبه رو نشدن با اسرائیل را بشکند، با واکنش شدید نیروهای سپاهی و رسانه‌های امنیتی مواجه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین مورد، روزنامه کیهان، که بازتاب دهنده منویات بیت رهبر جمهوری اسلامی است، در مطلبی با انتقاد از حضور مهدی مهدوی کیا در یک دیدار دوستانه که مربی تیم مقابل اسرائیلی بود، او را «وطن فروش» خواند و نوشت: «او با این اقدام و عدم عذرخواهی خود وارد زمینی شده است که پیام آن تطهیر جنایات رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی و مشروعیت‌بخشی به این غده سرطانی است.»

حضور افتخاری مهدی مهدوی‌کیا در تیم ستارگان عرب و بازی در مقابل تیم منتخب جهان که سرمربی آن «آورام گرانت»اسرائیلی بود، با واکنش افراد سیاسی و طیف نزدیک به حاکمیت همراه بوده است.

دردسر بعدی نقش بستن پرچم کشورهای عرب و جهان بر روی پیراهن بازیکنان دو تیم بود که در میان آن‌ها پرچم کشور اسرائیل هم به چشم می‌خورد. برخی بازیکنان عرب، پیش از شروع بازی و هنگام گرفتن عکس دسته‌جمعی، پرچم اسرائیل را خط زدند اما مهدوی‌کیا این کار را نکرد و با اعتراض شدید رسانه‌های حکومتی ایران مواجه شد.

ورزشکاران ایرانی در میدان‌های بین‌المللی با ممنوعیت حضور در مقابل حریفان اسرائیلی مواجه‌اند. این موضوع تاکنون بارها به شکست خودخواسته قهرمان‌های ورزشی ایران در رقابت‌های جهانی منجر شده است. برخی ورزشکاران نیز همچون سعید ملایی، پس از ممنوعیت حضور در مقابل حریف اسرائیلی، ایران را ترک کردند و با پرچم کشورهای دیگر در مسابقه‌های ورزشی حاضر شدند. 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو صراحتا گفت ورزشکار ایرانی نمی‌تواند «به خاطر یک مدال» با نماینده اسرائیل «دست بدهد و عملا او را به رسمیت بشناسد».

بیشتر از فوتبال