عباس موسوی: یک استرالیایی سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شد

سخنگوی وزارت امور خارجه: ظریف مهیای سفر به نیویورک است

سایت جماران

عباس موسوی، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی امروز (دوشنبه) در مورد بازداشت سه شهروند استرالیایی در ایران که دو نفر از آنها پاسپورت بریتانیایی دارند، ‌گفت:«از بازداشت سه تبعه اطلاع ندارم. یک مورد بود که سال گذشته به اتهام جاسوسی به حبس محکوم شده بود. در مورد دو تبعه دیگر باید از نهادهای مرتبط سئوال کرد».

او در اظهارات خود به نام فردی که سال گذشته به گفته او به اتهام جاسوسی بازداشت شده اشاره نمی‌کند. اما به نظر می‌رسد، این فرد کایلی مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد دانشگاه ملبورن باشد که آبان‌ماه گذشته در ایران بازداشت شده است. البته یک ماه پس از او نیز یک شهروند استرالیایی- ایرانی دیگر با اتهامی مشابه بازداشت شده بود. گفته می‌شود اتهام میمنت حسینی چاوشی، استاد دانشگاه ملبورن نیز نفوذ بوده و برخی گزارش‌ها از آزادی او به قید وثیقه حکایت دارد. البته روشن نیست که اشاره موسوی به تبعه استرالیایی بازداشت شده به اتهام جاسوسی کایلی مور است یا میمنت حسینی.

دو شهروند استرالیایی دیگر به نام‌های جولی کینگ و مارک فرکین شریک زندگی او نیز از دو ماه قبل به اتهامی که هنوز به طور رسمی روشن نیست، در ایران بازداشت هستند. اخبار غیر رسمی اتهام این زوج جهانگرد را استفاده از پهپاد برای عسکبرداری اعلام می‌کند. 

به گزارش تسنیم، موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت، وزیر امور خارجه طی روزهای آینده مهیای سفر به نیویورک است و به همراه رئیس‌جمهور در هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند. البته علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت در کنفرانس خبری امروز ( دوشنبه ) به نام ظریف اشاره نکرده است. ربیعی گفت: سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را داریم که به‌زودی این سفر انجام خواهد شد، این سفر فرصت خوبی برای رایزنی دو یا چندجانبه است و امیدواریم در این سفر بار دیگر حقانیت و صبر استراتژیک ایران برای همگان اثبات شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خزانه‌داری آمریکا اخیرا نام محمد جواد ظریف را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده است که می‌تواند شامل ممنوعیت صدور ویزای آمریکا باشد. اما  ایالات‌متحده می‌تواند در چارچوب  قوانین سازمان ملل، برای حضور محدود هیات ایرانی در چند خیابان اطراف ساختمان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ویزا صادر کند. 

موسوی در مورد گمانه زنی‌ها در خصوص ملاقات اتفاقی روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه این مجمع گفت: نه این دیدار در دستور کار ما است و نه فکر می‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. ربیعی نیز در کنفرانس خبری خود تاکید کرده است که ملاقاتی انجام نمی‌شود.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز امروز در توییتی اعلام کرد اخبار مربوط به ملاقات بدون شرط او با مقامات ایران نادرست است.

عباس موسوی در بخش‌های دیگر اظهارات خود اتهام‌های مربوط به نقش جمهوری اسلامی در انفجار روز شنبه در تاسیسات نفتی عربستان سعودی را تکذیب کرد. بی‌بی‌سی همزمان گزارش داد، ایالات‌متحده آمریکا با انتشار تصاویری ماهواره‌ای و با استناد به برآوردهای اطلاعاتی مدعی شد، ایران پشت پرده حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده که ادعا می‌شود حوثی‌ها آن را انجام داده‌اند. مقامات آمریکایی که به نام آنها اشاره نشده در گفتگو با رسانه‌ها مدعی شده‌اند که مسیر و ضریب اصابت حمله‌ها، امکان اینکه این حمله‌ها از سوی نیروهای حوثی انجام شده باشد را مورد تردید قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین اقدام کانادا در مصادره امواد ایران را نقض حقوق بین‌المللی خواند.

او در مورد سوئیفت روسی هم گفت: به اجرای تعهدات اروپا دل نبسته‌ایم. با توجه به اقدامات آمریکا در سوء استفاده از قدرت دلار،‌با کشورهای دوست با ارزهای ملی مبادلات خود را انجام می‌دهیم.

موسوی در مورد استنا ایمپرو، نفتکش بریتانیایی توقیف شده در ایران هم گفت دو سه مرحله اداری باقی مانده و به زودی آزاد می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه به اشاره به روند کاهش تعهدات ایران در برجام هم گفت، در صورتی که شرایط اینگونه باقی بماند،‌ گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای را بر می‌داریم.

بیشتر از