خاموشی سراسری در لبنان: شرکت برق معترضان را مقصر اعلام کرد

لبنان به‌تازگی با اردن برای تامین برق و با مصر برای تامین گاز به توافق رسیده است

میانگین قبض برق برای یک خانواده لبنانی معمولا بیش از کمترین دستمزد ماهانه یعنی ۶۷۵ هزار پوند لبنان است - AFP

به گزارش تایمز اسرائیل، شرکت برق دولتی لبنان روز شنبه، ۸ ژانویه اعلام کرد با حمله معترضان به یکی از مراکز اصلی این شرکت و تخریب تجهیزات آن، نیروگاه‌های این شرکت از مدار خارج شدند.

لبنان پیش‌ازاین به دلیل بحران مالی و مشکل تامین سوخت نیروگاه‌ها با قطعی مدام برق روبرو بود که تا ۲۰ ساعت در شبانه‌روز به طول می‌انجامید.

شرکت برق دولتی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، معترضانی که از خاموشی‌های پی‌درپی خشمگین بودند روز شنبه به یک مرکز این شرکت در ناحیه آرامون در شمال بیروت حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه می‌افزاید: «معترضان یک ترانسفورماتور۱۵۰ تا ۲۲۰ کیلوولت را قطع کردند و مدارشکنی را که نیروگاه زهرانی را به مرکز آرامون متصل می‌کرد باز کردند. این امر شبکه برق را مختل کرد و منجر به خاموشی مطلق در سراسر خاک لبنان از ساعت ۲۷: ۱۷ شد.»

این اختلال در شبکه برق دولتی فشار بیشتری بر ژنراتورهای خصوصی خواهد آورد که پیشاپیش به دلیل کمبود برق دولتی با فشار روبرو بودند.

مالکان ژنراتورهای خصوصی با برچیده شدن تدریجی یارانه‌های سوخت در ماه‌های اخیر، قیمت‌ها را افزایش داده و عرضه را سهمیه‌بندی کرده‌اند.

میانگین قبض برق برای یک خانواده لبنانی معمولا بیش از کمترین دستمزد ماهانه یعنی ۶۷۵ هزار پوند لبنان است.

از مدت‌ها پیش جامعه بین‌المللی خواستار بازسازی کامل بخش برق لبنان است که برای دولت این کشور از پایان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار هزینه در برداشته است.

لبنان به‌تازگی با اردن برای تامین برق و با مصر برای تامین گاز به توافق رسیده است. حزب‌الله لبنان نیز به‌طور جداگانه از ایران سوخت تحویل می‌گیرد.